Home

Nieuws 1673 x bekeken 6 reacties

Belgische boeren protesteren bij Lidl

Gullegem - Zo'n 250 boeren uit West-Vlaanderen blokkeerden vrijdag het distributiecentrum van Lidl in Gullegem.

De boeren vinden dat ze worden uitgebuit, terwijl de supermarkten vooral bezig zijn met forse prijsverlagingen, zo meldt Nieuwsblad.be.

Franky Vanroose, provinciaal voorzitter van het Algemeen Boerensyndicaat vindt dat de supermarkten te veel stunten. In het Nieuwsblad zegt hij: "'De laatste maand daalt de prijs voor ons rundvlees, terwijl de supermarkten ons nochtans een goede prijs kunnen geven als ze willen. In plaats daarvan verkochten ze deze week Iers rundvlees aan een zeer dure prijs. Met ons varkensvlees stunten ze dan weer."

In totaal kwamen zo'n 200 tractoren van over heel West-Vlaanderen naar Gullegem. "Wat me opviel, is dat er vooral veel jonge boeren mee protesteerden. Dat komt omdat zij nog veel investeringen moeten maken en de druk bij hen nog hoger ligt", aldus Vanroose.

Ed Asscheman

Laatste reacties

  • ed12345

    200 trekkers in Gulligem dat hebben ze daar geweten, dat valt echt op de wegen zijn daar niet zo breed

  • pinkeltje

    Punt is alleen dat het niet gaat helpen. De supermarkt mag het vlees ook gratis uitdelen. Waarom zou een supermarkt meer voor het vlees betalen dan waar ze het bij de slachterij voor kunnen inkopen? Van de consument hoef je helaas ook niks te verwachten. Die rijdt na de inkopen in de supermarkt ook niet bij een boer langs om een tientje in zijn brievenbus te stoppen omdat de producten in de supermarkt zo goedkoop waren dat de consument ook wel snapt dat de boer daar niks aan heeft verdiend.

  • aarthamstra1

    Hoe dan wel???. Jaren terug bedachten we ,we moeten samen werken samen de markt op We richten coöperaties op die onze belangen behartigen .Eigen voerfabrieken ,verwerkingsbedrijven ,slachterijen .in en verkoop organisaties.Dat ging heel aardig.tot particuliere ,multinationals en coöperaties uitgegroeid raakten ,Ondertussen geleid door bestuurders die geen binding meer hebben met de werkelijkheid.(dollar tekens in hun ogen).Begon de over name van bedrijven het samen voegen van coöperaties met als doel meer winst,// groei voor de zakkenvullende op expansie drift geraakte directie .Boeren ondertussen geen cent er bij voor een ei. Nu is het zo dat de groei van productie van het ei/auto maakt eigenlijk niet uit harder groeit .dan de consument aan kan ,De zakken vullende Nog altijd de dollar teken in zijn ogen.
    IK gun het iedereen, groei, maar groei van productie zal moeten aangepast aan de vraag. 200 eieren produceren terwijl er 100 nodig zijn is ,,FOUT.. ,zinloos,
    Daar voor hebben we NIEUWE COÖPERATIES nodig om onze producten naar vraag in plaats van aanbod te vermarkten. Dat is de nieuwe uitdaging' Voorverkoop en daarop produceren .

    d

  • Mels

    Aart Hamstra?? Wie hebben die coop's opgericht en later het roer uit handen gegeven en daarmee dus hun lot bezegeld?? Hoe groot moeten je oogkleppen zijn??
    Gelukkig komen er weer lieden met beide laarzen in de stront/klei en ontstaan er weer nieuwe coop's die,net als vroeger,de instelling dragen dat de boeren/leden er beter van worden en niet direct de coop. Die moet enkel zorgen dat de noodzakelijke(vervangings)investeringen gedaan kunnen worden ten behoeve van de boeren/leden

  • Mozes

    @Meis, het beleid wat jij voorstaat is altijd gevoerd door oa DOC en veel Duitse zuivelcoöperaties: alleen zo goedkoop mogelijk produceren en niet investeren in merken, markten of nieuwe producten. Hierdoor hoeft weinig gereserveerd te worden en kan zo veel mogelijk uitbetaalt worden.
    Het resultaat, jaren later, is dat de Duitse zuivelcoöperaties meerdere centen per liter lager uitbetalen dan de coöperaties die wél investeerden.

  • koestal

    geregeld demonstreren tijdens momenten dat er veel winkelend publiek is

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.