Home

Nieuws 1866 x bekeken 8 reacties

'Zestienjarige op trekker geen gevaar'

Den Haag - Zestienjarigen kunnen, ondanks hun nog niet volgroeide brein, wel veilig aan het verkeer deelnemen op grote landbouwvoertuigen. Dat blijkt uit een literatuurstudie door Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

Voorwaarde is wel dat de zestienjarigen alleen in het voertuig zitten en goed uitgerust zijn. Aanleiding om onderzoek te laten doen naar jonge bestuurders van landbouwvoertuigen is dat vanaf volgend jaar het trekkerrijbewijs wordt ingevoerd. In Nederland, maar ook andere landen, mogen jongeren vanaf hun zestiende met een landbouwvoertuig de openbare weg op. Straks dus met een verplicht theorie- en praktijkexamen.

Gebrek aan gevaarherkenning, onvoldoende risicobewustzijn en beperkte zelfinschatting vormen mogelijk wel een probleem bij mensen van zestien jaar, met name bij jongens, aldus het onderzoek. Maar, de meest recente hersenonderzoeken tonen aan dat de neiging tot het nemen van risico's gering is wanneer men niet samen met andere jongeren in het voertuig zit en gemotiveerd is veilig te rijden. In landbouwvoertuigen rijdt men doorgaans alleen en is men meestal serieus bezig met werk. Hierdoor zou het risicogedrag van jongeren in landbouwvoertuigen wel eens mee kunnen vallen, luidt de conclusie van het onderzoek.

De omstandigheden waarin gereden wordt, de reden waarom er gereden wordt en de emotionele staat waarin een jongere rijdt is bepalend voor het risicogedrag. Uit de studie blijkt dat jongeren, als ze rustig de tijd hebben om over risico's na te denken, niet minder risicobewust zijn dan volwassenen.

Voor zestienjarigen is het geen probleem om te leren rijden op grote voertuigen als het gaat om voertuigbeheersing en het toepassen van de verkeersregels. Sterker nog, hun hersenen zijn zelfs beter in staat om complexe motorische vaardigheden aan te leren dan de hersenen van een volwassene. Echter, als het gaat om gevaarherkenning, riscobewustzijn en zelfinschatting, is men daar pas goed in als de hersenen volledig volgroeid zijn.

Er zijn echter ook ongunstige kanten aan jonge bestuurders. Meestal zijn die jonge bestuurders jongens. Jonge mannen nemen meer risico dan jonge vrouwen, blijkt uit onderzoek. Een andere ongunstige factor is dat in de oogstperiode tot diep in de nacht wordt doorgewerkt. Slaaptekort kan gevaarlijks zijn.  Mede vanwege hun hersenontwikkeling hebben jongeren meer slaap nodig dan volwassenen. Een andere ongunstige kant aan jonge bestuurders dat dat ze een landbouwvoertuig oneigenlijk gebruiken, voor bijvoorbeeld vervoer naar school. Of dit impact heeft op het risicogedrag van jongeren is niet onderzocht.

Laatste reacties

  • pinkeltje

    Goh, dat slaaptekort gevaarlijk kan zijn. Wat je in de literatuur allemaal al niet kunt vinden!

  • ae-ea

    jaja. Dat wisten wij al 30 jaar geleden.

  • alco1

    Als je nou jong of ouder bent. Je hebt een leerproces nodig.

  • bertes

    gewoon een snotneus van 16 jaar met een gevaarte van 300 pk laten rond rijden. en iets eraan hangen wat flink breder is, of flink lang. twee karren achter elkaar. bij motor rijbewijs heb je wel regels.
    waarom ook hier niet; tot 20 jaar niet boven de 100 pk rond rijden.

    Vanaf 18 jaar: haal het A1 rijbewijs

    Het A-1 rijbewijs is het lichte motorrijbewijs. Het maximum vermogen is 11 kw. Deze lichte motorfietsen en motorscooters mag je al vanaf 18 jaar besturen. Vanaf 17 jaar mag je al rijles nemen. Voor het A1 rijbewijs geven wij les op KTM 125 Duke schakelmotor en Vespa GTS 125 motorscooter.

    Vanaf 20 jaar: Haal het A2 rijbewijs

    Categorie A2 is voor motorfietsen met een vermogen van maximaal 35kW. De minimumleeftijd voor dit rijbewijs is 20 jaar.

  • pinkeltje

    Inderdaad, behalve politiek correcte verontwaardiging is er praktisch gesproken weinig aan de hand. Er is meer aan de hand wanneer 16 jarigen pas voor het eerst in hun leven en uitsluitend onder begeleiding van een bevoegde instructeur een motorvoertuig gaan besturen. Dat gaat nog even duren voor die dan de vaardigheid hebben die nodig is om veilig met zo'n gevaarte rond te laten rijden. Bij de gratie dat we bij de invoering van een verplicht rijbewijs dat feitelijk niet al te serieus gaan nemen gaat het goed aflopen. Als je al kunt rijden is het ook niet zo'n punt om de examinator even te laten zien dat dat zo is. Dan is iedereen weer blij en ben je in de maatschappij van toenemende regels, regelingen en claimcultuur weer een tijdje gedekt.

  • Mozes

    @bertes, uit het onderzoek bleek een groot verschil tussen jongens die een trekker tijdens werk besturen en jongens die een trekker in de vrije tijd besturen. Tijdens werk blijken ze serieus ingesteld en gedragen zich verantwoordelijk. Juist in de vrije tijd gaat het fout. Daarom kun je het besturen van een trekker ook nooit vergelijken met het besturen van een motor. Een motor bestuur je alleen in je vrije tijd.
    Daarnaast blijkt het heel belangrijk dat ze er ALLEEN op zitten. Als er een tweede jongen op zit blijkt het vaker fout te gaan.
    Jongens vanaf 16 jaar die alleen op de trekker zitten tijdens werkzaamheden blijken niet meer ongevallen te veroorzaken dan mensen van oudere leeftijd. Daarom is er geen reden om de leeftijdsgrens te verhogen.

  • veldzicht

    Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens,45 jaar geleden reed ik ook
    op de plof plof trekker thuis, dat ding was 20 pk en ging niet harder
    als 20 km per uur,totaal niet te vergelijken met die gevaartes van tegenwoordig met 50 km per uur,je zal ze de kost moeten geven die op zaterdag of vacantie onervaren in zo,n bakbeest kruipen, zelf ken ik geen ongelukken maar het lijkt mij toch niet veilig.

  • Jan-Zonderland

    Dit onderzoek laat nogal wat ruimte.
    Als de bestuurder 16 jaar is, goed uitgerust, an het vrouwelijk geslacht, lang genoeg hebben geslapen, niet midden in de nacht werken, genoeg tijd hebben om rustig over de risico's na te denken, alleen op de trekker zitten en volgroeide hersenen hebben dan komt alles wel goed.
    Er ontbreekt mi nog 1 voorwaarde aan: als de bestuurder zijn mobieltje thuis heeft gelaten.
    Succes ermee.

Laad alle reacties (4)

Of registreer je om te kunnen reageren.