Home

Nieuws 1307 x bekeken 5 reacties

Kanttekeningen bij grenswaarden stikstof

Den Haag - De Tweede Kamer zet kanttekeningen bij het voorstel om een grenswaarde voor de stikstofneerslag in natuurgebieden te hanteren bij de afgifte van Natuurbeschermingswetvergunningen (Nb-vergunningen).

Staatssecretaris Sharon Dijksma wil regelen dat bedrijfsontwikkeling waarvan het effect op gevoelige natuurgebieden binnen de perken blijft (1 mol stikstofneerslag per hectare per jaar) niet Nb-vergunningplichtig is.

De staatssecretaris heeft in haar voorstel  geregeld dat ze kan terugvallen op een strengere norm van 0,05 mol per hectare per jaar, als er weinig ruimte is.  De SGP-fractie in de Tweede Kamer vraagt zich af of die situatie zich al snel kan voordoen  in verschillende gebieden. Daarnaast begrijpt de SGP niet waarom er niet  wordt gewerkt met een gemiddelde depositie per hectare.  Als een bedrijf op 1 hectare in een gevoelig gebied  in een depositie veroorzaakt van meer dan 1 mol, maar over het gehele gebied gemiddeld minder dan 1 mol, dan nog is het bedrijf vergunningplichtig.

LTO Nederland kan zich in grote lijnen vinden in het voorstel van Dijksma.

Laatste reacties

  • andriesmiddag

    Dat werken met die gemiddeldes mag 'gewoon' niet, zo blijkt duidelijk uit - inmiddels alweer minder recente - uitspraken van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. De drempelwaarde die overblijft, kan in sommige situaties inderdaad helaas niet meer zijn dan een drempeltje.

  • vant

    Lto kan zich weer vinden...

  • joohoo

    98% van de stikstof kwam toch niet uit de landbouw? Of gaan we de gecorrigeerde cijfers eest weer corrigeren . litereare studies??? Criminal minds!!!!!!!!

  • Jan-Zonderland

    Werk aan de winkel voor de mollenvangers. Zou je toch gek van worden dergelijke regelneverij.

  • Parel

    En maar Ad Blue de lucht inblazen met dieselmotoren. Geen hond die ernaar kijkt. Zelfs de milieufreaks begrijpen het niet. Hoe kan dat nu allemaal. Al die longziekten, COPD, longkanker, kuchjes, hoestjes. En het wordt niet minder, want de overheid sluit de ogen voor de uitstoot van het almaar toenemende verkeer in Nederland, én daarmee de luchtvervuiling met NOx.

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.