Home

Nieuws 1547 x bekeken 3 reacties

Fresco: mensen denken in nul-risico

Wageningen – Bij het publiek leeft de perceptie dat transparantie in de voedselketen ontbreekt.

Daar komt bij dat mensen veel denken in nul-risico, althans waar het risico's betreft waar ze zelf weinig of geen invloed op hebben. Dat zei bestuursvoorzitter Louise Fresco van Wageningen UR tijdens het Agri & Food Topdebat dat Boerderij en Wageningen UR organiseerden.
Ingaand op voedselcrisis zei Fresco dat vertrouwen te voet komt en tegenwoordig niet meer te paard vertrekt, "maar misschien wel met een snelle bolide." Volgens Fresco hoeft het voedselveiligheidsvraagstuk an sich niet te liggen in de geografische verknooptheid binnen de voedselketen, of de omvang van bedrijven, maar het snel reageren op prijs en het werken met anoniem product.
Globalisering maakt consumenten volgens de oud-bestuurder van de FAO niettemin onzeker. Het leidt tot een tendens dat mensen lokaal en kleinschalig geproduceerde voeding willen. Ze benadrukt het belang van mondiale handelsstromen. "We gaan de wereld niet voeden met alleen kleinschalige en lokale productie. Maar ook niet alleen met grootschalig en mondiaal."
Ze benadrukte dat in Nederland een weliswaar niet perfect maar in internationaal perspectief erg goed functionerend systeem hebben om kwaliteit en voedselveiligheid te garanderen. Het creëren van een gewetensvolle keten is volgens haar bij uitstek een internationale kwestie. De handelsstromen zijn groot waardoor Nederland vraagstukken niet alleen op kan lossen.
Ze vindt dat partijen loyaliteit in de keten moeten bevorderen; dus meer langdurige relaties moeten nastreven waardoor de grip op de keten toeneemt.

Laatste reacties

  • joannes

    Iedereen vast klinken in een keten betekent op contract gaan werken en overgeleverd worden aan de inkoopkracht van Retailers versus de Kracht van opgebouwde vertrouwens in Merken, gepromoot door die bedoelde ketens. Jammer dat Nedeland als handels land nooit in ketens ontwikkeld is! VION, maar ook de The Greenery (een samenraapsel van coöperatieve veilingen) zijn op de Nederlandse flexibele (export) handelsstromen geënt. Alleen FC heeft zich als Merk kunnen ontwikkelen al streven de grote Retailers nog steeds naar de zogenaamde ¨Huismerken¨. Als het dus aan de Retailers ligt krijgt geen merk de kans zijn criteria te vermarkten. De conclusie voor voedsel producerend NL is dat de Politiek de Retailers veel te groot heeft laten groeien voor een finaciëel gezonde Voedsel Productie keten! Dat Nul-Risico is een Retail droom die de consument op het verkeerde been heeft gezet met haar Marketing gerichte propaganda die meer op de concurrent dan op de producent gericht is. Een Producent die geen donder meer te vertellen heeft omdat die toch al in de tas zit met zijn afhankelijkheid!

  • agratax2

    joannes. Je noemt Nul-Risico een retail droom. Ik denk dat het meer de droom is van de consument, de retail weet beter, zij beheren de keten door hun eisen en drang naar Meer voor Minder. Als goede handelaar vallen zij onder de God van de Dieven en dan weet je het wel waar hun gedachten naar uit gaan. Naar Nul-Risico voor hen en naar hoe meer hoe beter en de risico;s zijn of voor de consument maar beter voor de producent. Consument wordt door de politiek wijs gemaakt dat zij geen enkel risico lopen in dit leven vanwege alle regelgeving en certificaten die de dames en heren hebben bedacht en ingevoerd. Wie droomt nu over Nul-Risico???

  • Mozes

    Louise Fresco legt de vinger op de zere plek. 'Reageren op prijs en anoniem product'. De retail wil zoveel mogelijk winkelmerk (anoniem) tegen een zo laag mogelijke prijs. Dit gaat enerzijds ten koste van de voedselveiligheid voor de consument en anderzijds ten koste van duurzaamheid in productie.
    De ACM maakt dit probleem alleen maar groter. Als de politiek meer veiligheid wil voor consument en meer duurzaamheid in productie moet hier antieciperent beleid op gevoerd worden.

Of registreer je om te kunnen reageren.