AlgemeenNieuws

‘AB Texel overtreedt rij- en rusttijdenwet’

Amsterdam – Een vrachtwagenchauffeur van het agrarisch transportbedrijf AB Texel krijgt via de boordcomputer van zijn werkgever instructies om de wet te overtreden, volgens FNV Bondgenoten vandaag in de Volkskrant.

Als hij zijn lading moet lossen bij een akkerbouwbedrijf, moet hij zijn eigen wagen laten staan en overstappen op een andere vrachtwagen waar geen tachograaf in zit, aldus de vakbond. Op die manier kan de chauffeur doorwerken, terwijl hij eigenlijk volgens de rij- en rusttijdenwet een half uur moet pauzeren. Vrees voor een boete als de overtreding aan het licht komt is er niet. Omdat AB Texel een convenant heeft gesloten met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) wordt het bedrijf niet meer onverwachts gecontroleerd.

FNV Bondgenoten weet dat er nog zeker twee andere bedrijven zijn die op dezelfde manier werken als AB Texel, maar vermoedt dat er meer ondernemingen zijn. AB Texel is een van de 30 grote transportbedrijven die een convenant hebben met ILT. Het bedrijf beschikt over 450 vrachtwagens en heeft honderden werknemers in dienst. ILT sluit convenanten met bedrijven die ‘de wet- en regelgeving goed naleven’. Alvorens dat gebeurt, wordt het bedrijf uitgebreid gescreend, maar nadien zijn er nauwelijks controles en richten de inspecties zich met name op de administratie en de processen.

Kort nadat het convenant met ILT was gesloten, kregen diverse chauffeurs van AB Texel opdracht om langer door te werken dan wettelijk is toegestaan, meldt een van de chauffeurs van het bedrijf aan de Volkskrant. Weigeren is volgens hem geen optie. “Je wordt gewoon onder druk gezet.”

De leiding van AB Texel zegt niets te weten van overtredingen, aldus operationeel directeur Harry van der Zee. “De regels overtreden is zeker niet ons beleid.”

Medewerkers van de inspectiedienst kwamen onlangs ook met kritiek op ILT omdat was besloten controles aan bedrijven vooraf aan te kondigen. Een oud-inspecteur van ILT wijst op de noodzaak van convenanten vanwege gebrek aan capaciteit. Er zijn 40 inspecteurs om 12.000 transportbedrijven in Nederland te controleren.

Beheer
WP Admin