Home

Nieuws 6379 x bekeken 6 reacties

'AB Texel overtreedt rij- en rusttijdenwet'

Amsterdam - Een vrachtwagenchauffeur van het agrarisch transportbedrijf AB Texel krijgt via de boordcomputer van zijn werkgever instructies om de wet te overtreden, volgens FNV Bondgenoten vandaag in de Volkskrant.

Als hij zijn lading moet lossen bij een akkerbouwbedrijf, moet hij zijn eigen wagen laten staan en overstappen op een andere vrachtwagen waar geen tachograaf in zit, aldus de vakbond. Op die manier kan de chauffeur doorwerken, terwijl hij eigenlijk volgens de rij- en rusttijdenwet een half uur moet pauzeren. Vrees voor een boete als de overtreding aan het licht komt is er niet. Omdat AB Texel een convenant heeft gesloten met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) wordt het bedrijf niet meer onverwachts gecontroleerd.
FNV Bondgenoten weet dat er nog zeker twee andere bedrijven zijn die op dezelfde manier werken als AB Texel, maar vermoedt dat er meer ondernemingen zijn. AB Texel is een van de 30 grote transportbedrijven die een convenant hebben met ILT. Het bedrijf beschikt over 450 vrachtwagens en heeft honderden werknemers in dienst. ILT sluit convenanten met bedrijven die 'de wet- en regelgeving goed naleven'. Alvorens dat gebeurt, wordt het bedrijf uitgebreid gescreend, maar nadien zijn er nauwelijks controles en richten de inspecties zich met name op de administratie en de processen.
Kort nadat het convenant met ILT was gesloten, kregen diverse chauffeurs van AB Texel opdracht om langer door te werken dan wettelijk is toegestaan, meldt een van de chauffeurs van het bedrijf aan de Volkskrant. Weigeren is volgens hem geen optie. "Je wordt gewoon onder druk gezet."
De leiding van AB Texel zegt niets te weten van overtredingen, aldus operationeel directeur Harry van der Zee. "De regels overtreden is zeker niet ons beleid."
Medewerkers van de inspectiedienst kwamen onlangs ook met kritiek op ILT omdat was besloten controles aan bedrijven vooraf aan te kondigen. Een oud-inspecteur van ILT wijst op de noodzaak van convenanten vanwege gebrek aan capaciteit. Er zijn 40 inspecteurs om 12.000 transportbedrijven in Nederland te controleren.

Laatste reacties

  • petrolbutterfly

    Rij- en rusttijden wet wellicht op zich een juist systeem binnen een democratisch bestel.

    Alleen kun je je afvragen waarom bijvoorbeeld ik in een week wel 60-65 uur kan/mag werken en op zaterdagavond/nacht dan zonder enige regelgeving 'gewoon' vanuit Italie (met mijn 'personenauto') terug naar Nederland kan rijden.
    Of die bouwvakkers die elke zomer op vrijdagnamiddag 'van de steiger stappen' en aansluitend met hun gezin in een ruk naar hun vakantiebestemming 1.400/1.600 km verderop in Zuid-Europa rijden.....

    En dit alles terwijl o.a. die AB Texel chauffeurs na enkele uurtjes relaxed sturen hun combinatie verplicht aan de kant moeten zetten.

  • Jaska

    Overstappen op een auto zonder tachograaf? Die auto 's bestaan niet!
    Om een half uur pauze te ontlopen? Het lossen met een onderlader duurt al gauw 3 kwartier, waarbij de vrachtauto stil staat: de wettelijke pauze.
    Waar gaat het hier nu om?

  • boeren

    AB Texel die brengt hier bij mij in de buurt (in Bretagne) ook de aardappels bij een chips fabriek en dan staan ze rustig daar op de parkeer plaats.

  • BoB de Bakker

    zeker een chauffeur van AB Texel die zijn baas wil naaien.

  • koeboertje

    De digitale tachograaf regstreerd de laatste180 dagen knoeien zou ik als chauffeur maar niet in mijn hoofd halen , aangezien de boetes voor de chauffeur erg hoog zijn .
    Ik denk dat BoB de Bakker zijn reaktie juist is

  • koestal

    ze lossen hier hun bulkauto vaak s,avonds en parkeren de vrachtwagen hier op het erf en slapen in de truck tot de andere morgen ,dus ze slapen nog wel,hebben alles aan boord,tv, koffiezetapparaat,koelkast en magnetron

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.