Home

Nieuws 17647 x bekeken 1 reactie

16-jarige kan met 'dikke' auto de weg op

Doetinchem - Boerenzoons en -dochters hoeven niet meer de tractor te lenen om naar school te gaan. Door simpel gebruik te maken van een maas in de wet kunnen deze jeugdige bestuurders vanaf 16 jaar ook met een auto de weg op als ze een tractorcertificaat hebben. En dat alles nog belastingvrij ook!

Het gaat daarbij om reguliere auto's die 'buiten registratie worden gesteld'. Het kan gaan om de meest uiteenlopende voertuigen, van vierwiel aangedreven personenwagens tot campers en busjes. Tot september konden hiervoor zelfs gewone personenauto's gebruikt worden, maar door een aanscherping van de wetgeving is dat niet meer mogelijk.
Na het buiten registratie stellen moeten auto's, om er weer mee te mogen rijden, ter keuring worden aangeboden bij de RDW, die het betreffende voertuig vervolgens kan classificeren als 'land- of bosbouwvoertuig'. In het RDW-jargon: een MMBS T5-voertuig. MMBS staat voor 'Motorvoertuig Met Beperkte Snelheid'. Een MMBS-voertuig is volgens de regels geen land- of bosbouwtrekker, maar een voertuig dat is 'ingericht' voor 'het bij op korte afstand van elkaar gelegen plaatsen afleveren of ophalen van goederen', aldus de site Veiliglandbouwverkeer.nl.
Na de RDW-keuring mag de betreffende T5-auto officieel maximaal 40 kilometer per uur rijden. Maar in de praktijk kan er net zo hard mee gereden worden als een gewone auto. In de praktijk wordt, net als bij tractoren, een snelheid tot ongeveer 80 kilometer per uur vaak door de vingers gezien.
Uit onderzoek van de Wegener-dagbladen blijkt dat de populariteit van 4x4-voertuigen snel groeit. In heel 2013 werden er in Nederland alleen al 139 4x4-auto's 'buiten registratie gesteld' en geclassificeerd als T5-voertuig, blijkt uit cijfers die De Stentor heeft opgevraagd bij de RDW. In 2014 stond de teller eind september 2014 al op 263.
Volgens Sjouke Leistra van MMBS-auto.nl zijn deze auto's steeds populairder aan het worden, juist ook omdat ze niet begrensd hoeven te worden en dus veel harder kunnen dan hetgeen wettelijk is toegestaan. Eigenlijk het enige nadeel is dat er niet mee op de snelweg gereden mag worden.
Leistra is overigens niet blij met de populariteit onder jongeren voor de MMBS-voertuigen. "Als ik ontdek dat de auto voor een 16- of 17-jarige is zet ik een begrenzing in de boordcomputer. Vijftig is dan maximaal. Ouderen moeten bij mij een B- of een T-rijbewijs hebben." De belangstelling voor 4x4-voertuigen is volgens Leistra nog steeds groeiende. Momenteel is hij bezig om een aantal gloednieuwe Toyota 4x4-auto's om te keuren tot MMBS T5-voertuig.
Dat de verkeersveiligheid niet gediend is met dit gat in de wetgeving bleek een paar maanden geleden nog toen tijdens een verkeerscontrole in Lithoijen, gemeente Oss, een meisje van 16 jaar van de weg werd gehaald bij een snelheidscontrole. Zij reed met haar motorrijtuig met beperkte snelheid (MMBS) 112 kilometer per uur.
Overigens is de politie niet van plan speciaal te letten op ongekeurde auto's. Pas als ze opvallen door rijgedrag of snelheid wordt ingegrepen, meldt een politiewoordvoerder.

Eén reactie

  • Matthijs Verhagen

    Dat deze auto's zouden voldoen aan T5-eisen is in veel gevallen pure bluf van de verkopers. Ze sturen het kenteken in en zetten er een afgeknotte driehoek op. Als koper kom je daar wel achter wanneer je een ongeval veroorzaakt. Wordt dan het chassisnummer gecheckt dan rijdt je met een op papier 'gesloopte' auto, zonder wegenbelasting te betalen ongekeurd en zonder geldig rijbewijs onverzekerd rond. Succes dan!

Of registreer je om te kunnen reageren.