Home
Nieuws
4266 x bekeken
34 reacties
Plus wil dat leveranciers margeverlies meebetalen
De Bilt - Supermarktketen Plus eist in een brief aan leveranciers van A-merken compensatie voor prijsverlagingen die het doorvoerde nadat Albert Heijn een prijzenoorlog startte.
Volgens Albert Jan Maat van LTO Nederland is de brief bewijs dat supermarkten zichzelf nog steeds als koning van de keten zien. Dat meldt Distrifood. De formule stelt dat margeverlies geen zaak is voor de supermarkt alleen. Concreet wil Plus, dat in Nederland 260 winkels heeft, dat leveranciers het margeverlies van week 37 tot en met 52 binnen veertien dagen overmaken. Plus stelt in de brief 'gezien onze jarenlange prettige en goede samenwerking' open te staan voor eventuele andere oplossingen voor het compenseren van het ontstane margeverlies.
“De brief is niet gericht op boeren en tuinders”, benadrukt Maat, “maar geeft toch een verkeerd signaal af. Blijkbaar ziet men zichzelf nog steeds als koning van de keten. Het is voor ons extra reden heel alert te blijven.” Maat hoopt dat de prijzenoorlog die Albert Heijn eerder ontketende snel wordt opgevolgd door een strijd om meer kwaliteit. “We moeten af van een op de korte termijn gerichte cultuur van marktaandeel pakken met lage prijzen.”
Het sturen van de brief volgt een week nadat brancheorganisaties CBL (supermarkten), FNLI (leveranciers) en het ministerie van Economische Zaken bekendmaakten een proef te zijn gestart die goede handelspraktijken moet bevorderen en waarborgen. De proef volgt weer op ophef over een brief die Albert Heijn vorig jaar stuurde waarin een korting van 2 procent werd geëist van leveranciers.
Volgens bronnen van Distrifood hebben ook Jumbo en Superunie, een inkoopcombinatie voor een serie kleinere ketens, aangegeven dat de prijzenoorlog niet alleen door de supermarkten betaald zal worden.
Reageren? Login hier
Of registreer je om te kunnen reageren.