Home

Nieuws 2962 x bekeken 11 reacties

'Leveranciers betalen supermarktoorlog'

Zaandam - Albert Heijn heeft maandag de prijzen van ongeveer duizend A-merkproducten verlaagd en is daarmee een offensief tegen Lidl begonnen. Supermarkt Jumbo zal ook de prijzen laten zakken.

"Leveranciers en personeel worden de dupe", reageert supermarktspecialist Gerard Rutte.

De prijsoorlog die Albert Heijn maandag is begonnen, heeft onherroepelijk consequenties voor leveranciers. De krappe marges in de keten zullen nog meer onder druk komen te staan. Leveranciers en boeren zullen uiteindelijk de prijs betalen, stelt Rutte. "Ik verwacht dat supermarkten leveranciers opnieuw een kortingeis zullen opleggen. Dat zal de komende jaren gebeuren." In het voorjaar legde AH eenzijdig een kortingeis van 2 procent op aan leveranciers. Ook Jumbo legde een kortingseis op aan de leveranciers.

De producten waarvan de prijzen verlaagd worden, zijn vooal A-merken maar in sommige gevallen dalen de prijzen van het huismerk mee. De prijsdaling van sommige producten kan oplopen tot 20 procent. Het gaat volgens AH om een structurele prijsverlaging en niet om een tijdelijke kortingsactie. Jumbo heeft direct aangekondigd mee te gaan. Ook Dirk en C1000 zullen hun prijzen verlagen.

De prijsverlaging is een aanval op Lidl. De Duitse discounter heeft de afgelopen periode een flinke groei doorgemaakt door hun strategie en het wegvallen van keten als Edah, Super de Boer en binnenkort ook C1000. AH-topman Sander van der Laan laat in de media weten bang te zijn voor Lidl omdat de Duitse retailer een 'heel stevige ontwikkeling' doormaakt. Van der Laan zegt niet te kunnen stilzitten en door prijsverlagingen te willen investeren klantbehoud. De autonome groei van AH is gestopt en door goedkoper te worden hoopt AH meer klanten te trekken. De topman zegt zich verder genoodzaakt te zien de prijzen te verlagen omdat de koopkracht van consumenten achter blijft.

Uit cijfers van het CBS blijkt dat de prijs van voedingsmiddelen dit jaar harder steeg dan de inflatie. AH zou de afgelopen maanden de prijzen hebben opgetrokken om nu een flinke prijsverlaging te kunnen doorvoeren, aldus Rutte.

Laatste reacties

  • ikkethuis

    Is het dit jaar weer zo dat je als AH leverancier eerst bij de opendag je bedrijf open mag zetten, en een paar weken later je uitgewrongen wordt?

  • fransderondhoeven

    wij hoeven niet lager te gaan leveren iedereen moet maar bij aldi of lidl boodschappen gaan doen want daar leveren wij nu toch ook al aan en die kunnen het wel die maken nu ook marge de happie is gewoon veel te duur in organisatie kijk maar naar de betalingsachterstand 100 dagen na factuurdatum

  • schoenmakers1

    als je maar niet teveel investeerd in kostprijsverhogende flauwekul kun je makkelijk met de rest van de wereld mee

  • Broederijbrok

    Zie vandaag advertentie van LIDL
    15 Nederlandse kakelverse scharreleieren XXL 1,49
    Met deze prijzen gaat de consument aan de eieren.

  • info36

    Jammer dat de meeste niet inzien dat juist de aldi en lidl zeer slecht zijn voor de landbouw. Het enige wat die doen is de prijzen zo laag weg zetten dat je als leverancier zeker onder kostprijs kunt telen. Op het moment dat er van bepaalde producten schaarste dreigt te ontstaan en dus de prijzen gaan stijgen weren ze dat product gewoon uit het schap. zo is de consument op dat moment gedwongen iets anders te nemen en zo proberen ze blijvend de prijzen laag te houden. Met het overblijven van maar enkele super grote supermarktketens wordt het voor de landbouw billenknijpen. Jammer dat veel mensen dit niet inzien. En overigens gaat de consument heus niet meer eieren eten voor die dumpprijzen, een ei kost zowieso al niets.

  • ed_erpel

    Effe op de tanden bijten en een verkoop verbod opleggen naar de NL supermarkten!! Eenzijdige prijs verlagingen eisen? Direct truck opbellen en rechtsomkeer laten maken. Beurde liever een maand niets dan de komende jaren veel te weinig. Wie denken de inkoop voormannen wel niet dat ze zijn om dit eenzijdig te eisen? Als er niets in het schap ligt praten ze misschien wel anders....Consumenten koopkracht loopt achteruit? Ze spenderen minder dan 10% van hun bruto inkomen aan voedsel! Een groot huis en dike auto op de oprit, samen met het nieuwste mobieltje en grootste plasma TV is veel belangrijker dan fatsoenlijk wat te eten op je bord.... Alles de komende maand in de vergister of ethanol......

    Edwin Camps, Taber AB Canada

  • aerwinkel

    Dit is AH ten voeten uit .eerst je als leverancier binnen halen en dan je uitknijpen zonder enig mededogen. Zo was het in het verleden en zo zal het ook in de toekomst blijven gaan

  • Mozes

    In de zuivel zijn we op de goede weg: zoveel mogelijk investeren in export zodat we niet afhankelijk zijn van Nederlandse supermarkten.

  • Spruit12

    De betekenis van het begrip MVO is in de supermarktwereld nog niet doorgedrongen. In ieder geval geven ze er een eigen draai aan: Planet = zo groot mogelijk marktaandeel, People = zo min mogelijk betalen aan personeel en leveranciers, Profit = winstmaximalisatie voor de aandeelhouders. Ze maken gebruik van de gretigheid van de consument om alles zo goedkoop mogelijk te kunnen kopen. Veel consumenten gedragen zich dan ook niet veel beter. De portemonnee is vaak doorslaggevend bij de aankoopbeslissing. Naast MVO zou ook het begrip MVC (maatschappelijk verantwoord consumeren) in het leven moeten worden geroepen. Goedkoop boodschappen kunnen doen is leuk, maar als hierdoor de leveranciers/producenten worden afgeknepen heeft het eigenlijk voor de consument ook nadelen. In feite is iedere consument (indirect) ook een producent. Kortom: wat schiet je er als consument mee op om goedkoop boodschappen te kunnen doen als je daardoor je loonsverhoging, bonus of misschien je baan ziet verdwijnen?

  • kleitokkers

    Supermarkten zijn in de positie om het zo te spelen. Ook als de directie volledig uit boeren zou bestaan dan zal er niks veranderen.

  • Alexis

    de consument, vooral de stadsbewoner, is zich helaas niet meer bewust van de relatie tussen zijn inkoopgedrag en de situatie op het platteland. tijd en mogelijkheid om naar de markt of de boerderijwinkel te gaan ontbreekt meestal. kinderen weten sowieso niet meer waar voedsel vandaan komt.
    de politiek is dol op het marktmechanisme zolang dat het leven van hun kiezers leuker of goedkoper maakt, maar ingrijpen gebeurt pas als de nadelen echt de pan uitrijzen.
    een kleine groep mensen is bereid meer te betalen voor goed geproduceerd voedsel. deze bewuste consumenten kiezen vaker voor geen of minder vlees.

Laad alle reacties (7)

Of registreer je om te kunnen reageren.