Home

Nieuws 3633 x bekeken 18 reacties

Boer en supermarkt versterken band

Lienden - Nederlandse boeren en tuinders gaan meer rechtstreekse en gesloten samenwerkingsvormen aan met supermarkten in binnen- en buitenland.

Over tien jaar zal de markt voor bulkproductie niet langer het belangrijkste markttype zijn. Gesloten ketens, exclusieve producten en nichemarkten nemen in belang toe.

Dat zeggen onderzoekers Melanie Murk-Severein en Jan-Willem Grievink van EFMI Business School in een onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van LTO Nederland en Albert Heijn. De twee onderzoekers kunnen de ontwikkeling niet kwantificeren in een procentuele inkomenstoename van boeren en tuinders.

Consequentie van de veranderingen in de markt is dat nieuwe eisen worden gesteld aan het ondernemerschap, zegt Grievink.  Gesloten ketens, exclusieve producten en niche markten hebben andere spelregels dan bulkproductie. "Dat vergt andere vaardigheden van ondernemers, betrokkenheid bij het product en bij de wensen van de klant", aldus Grievink.

Aanleiding van het rapport was de brief die Albert Heijn vorig jaar aan afnemers stuurde, waarin eenzijdig een korting van 2 procent op de leveranciersprijs werd afgekondigd. LTO Nederland kwam tegen die brief in het geweer en ging het gesprek met AH aan. "We gaan niet voor de deur staan. Wij gaan aan tafel om elkaar goed de waarheid te zeggen", zegt voorzitter Albert Jan Maat van LTO Nederland.

Maat noemt de supermarkten de etalage van de Nederlandse boeren en tuinders. "Dus moeten we daar dicht bij zitten. Onze verantwoordelijkheid gaat verder dan het erf. We moeten meedenken en mee-investeren." Hoewel de export voor de Nederlandse land- en tuinbouw van het grootste belang is (70 procent gaat de grens over), is volgens hem de tijd voorbij dat met enig dedain gesproken wordt over de afzet binnen Nederland. Daar komt bij dat ook in het buitenland ontwikkelingen naar gesloten ketens en exclusieve markten volop gaande zijn. Daar moet de Nederlandse boer op inspelen, vindt Maat.

Directeur commercie Alfred Levi van Albert Heijn herhaalde maandag dat AH de 'procentsbrief' beter niet had kunnen versturen, ook al was die niet aan boeren en tuinders gericht. Hij benadrukte dat de relatie tussen zijn bedrijf een de leveranciers niet is gestoeld op de prijs, maar op continuïteit, transparantie, veiligheid en zekerheid. Tussenschakels die niets toevoegen aan het product, moeten worden weggenomen, zegt Levi. Een idee, dat Maat van harte ondersteunt.

Tegelijk moeten ook de leveranciers meedenken over de ontwikkeling van nieuwe producten, zegt Grievink. "Eigenlijk moeten boeren zelf met ideeën bij hun afnemers komen."

Laatste reacties

  • Mozes

    'Tussenschakels die niets toevoegen moeten worden weggenomen' zegt directeur Levi van AH.
    De kaas bij AH wordt echter niet rechtstreeks van de kaasfabriek gekocht maar via kaashandel A-ware.

  • mau

    totale integratie .
    degenen die het simpele handwerk uitvoeren (in een overall)
    worden in de laagste inkomensschaal van de ah-cao ingedeeld
    en worden verders vriendelijk verzocht hun kop te houden .

  • abtje

    Mijn oom was tuinder, die leverde twintig jaar geleden al kassla en andijvie aan AH. Hij kreeg van appie meer dan op de veiling en appie betaalde aan hem minder dan als ze dezelfde sla kochten via de veiling.

  • gjh

    dus Maat gaat aan tafel zitten om AH de waarheid te zeggen nou dat is dan de eerste keer , weer het slappe gelul van lto er maat gewoon de boer voor de gek houden en net doen of ze iets bereiken.

    Reactie gewijzigd door een beheerder

  • BW

    Maat zegt, ''we gaan aan tafel om elkaar goed de waarheid te zeggen''. Ik mis in het schrijven wat Maat dan precies heeft gezegd tegen AH. Of heeft hij niks gezegd. Wat natuurlijk meer voor de hand ligt.

  • boszelf

    Geef het tenminste een kans!

  • Reactie verwijderd door een beheerder

  • gerjan slingenbergh

    Het wordt tijd dat Maat het voorbeeld van Dijkhuizen volgt!

  • BW

    @boszelf, ze hebben iedere dag DE KANS om de producent niet het vel over de oren te trekken, maar in hun ogen is alleen hun belang belangrijk. Ze willen dat Nederlandse ondernemers producten produceren voor de niche-markt, maar als daarvoor betaald moet worden, kopen de supermarkten het gewoon goedkoper in het buitenland. Er zijn voorbeelden genoeg van. De supermarkten zijn tot op heden nog nooit hun woord nagekomen.

  • jan1966

    De supermarkten zijn niet geen betrouwbare partner om mee samen te werken.

  • mau

    'Business School in een onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van LTO Nederland en Albert Heijn' .
    Lekker samen een onderzoekje betalen en vantevoren de uitkomst vast-
    stellen en dan mooi ieder lto lid (en vooral iedere andere agrarier)
    uitleveren aan ap , ieder in z'n uppie een contraktje laten 'onderhandelen'.

  • abtje

    In Frankrijk zou de overheid dat onderzoek betalen, of niet Mau? :-)

  • AD AKKERMANS

    Ah dekt zich graag in tegen hoge prijzen. Dus boer aan de ketting bij AH

  • j.verstraten1

    De super wil klanten binden,en dat kan het beste met een scherpe prijs. De boer wil meer betaald krijgen voor zijn product.
    Dat onderzoek bevestigd wat ieder nuchter denkend mens al weet: alleen door ketenregie kunnen beide partijen tot elkaar komen. Er moet meerwaarde voor de super zijn wil er ook meerwaarde voor de producent zijn.De vrije markt gaat het echt niet regelen zolang wij bereid zijn tegen de klippen op te produceren. Onze grootste concurrent dat zijn we zelf.

  • alco1

    @j.verstraten1. 100% waar, maar het is ook iets wat we allemaal wel weten, maar dan de grote vraag. Hoe regel je dat in die grote vrije wereldmarkt, waarbij wij in Nederland ook nog eens sterk afhankelijk zijn van export.

  • j.verstraten1

    Dat begint alco met in gesprek gaan met de keten, en proberen zoveel mogelijk afzet buiten die vrije wereldmarkt om te organiseren. Dat zou via coöps kunnen, maar die hebben we alleen nog maar in de zuivel goed georganiseerd. Dus hebben we producentenorganisaties nodig om dit te organiseren. Denk trouwens niet dat je er rijk van word en het zal veel energie kosten. Maar als je de marge per kg met een paar procent weet te verhogen scheelt het toch vaak een jaarinkomen op een gemiddeld bedrijf.

  • alco1

    @j.verstraten1. Exclusieve betrouwbare producten aanbieden aan supers, waar ze zelf ook weer beter van worden, is het enigste wat kan scoren. Praten is zinloos. De wereldhandel is geen sociaal bureau maar een kei-kei harde wereld.

  • evanderpasch1

    Ze beloven beter schap maar laat ze morgen beginnen met kostprijs dekkende prijzen te betalen. Ze hebben met rechtstreeks inkopen de veilingen een heel eind afgebroken [die met miniumprijzen produkten doordraaide] en kopen nu bij tuinders vaak onder of net tegen de kostprijs in.

Laad alle reacties (14)

Of registreer je om te kunnen reageren.