Home

Nieuws 552 x bekeken

Benedictus: aanscherping QLL op tijd

Zoetermeer - Het kwaliteitsborgingssysteem voor diertransport QLL wordt per 1 oktober op een aantal punten aangescherpt. Dat meldt bestuursvoorzitter Geart Benedictus van QLL.

Met de aanscherpingen hoopt QLL te bereiken dat het systeem alsnog te kunnen voldoen aan de voorwaarden die de NVWA en de staatssecretaris Sharon Dijksma aan het borgingssysteem van QLL stellen en zo de toezichtsprivileges die de NVWA aan de deelnemers aan het systeem heeft verstrekt te kunnen behouden. Het gaat daarbij onder meer over het behoud van de stalkeuring in plaats van de verguisde klepkeuring. In juni heeft de staatssecretaris aangekondigd dat ze in principe vanaf 1 januari af wil van de privileges voor QLL omdat het systeem in haar ogen nog steeds niet voldoet.

"We zijn keihard aan het werk om een aantal aanscherpingen aan het systeem op tijd door te kunnen voeren. Vooral ook de certificerende instellingen die toezicht houden op QLL hebben er een hele kluif aan", zo meldt Benedictus. Toch heeft hij vertrouwen dat het zal lukken en dat de deelnemers aan het systeem hun voordelen zullen behouden.

Eén van de belangrijke verbeterpunten die QLL doorvoert is de zogenoemde risicogestuurde controlesystematiek. Deelnemers aan het systeem worden ingedeeld in een drietal risicocategorieën: laag, middel en hoog. Alle bedrijven worden een keer per drie jaar administratief gecontroleerd. Tussentijdse controles vinden plaats op basis van het risicoprofiel en zijn gericht op de kritische controlepunten. Aan dat systeem wordt bovendien een bonus malussysteem gekoppeld, al naar gelang van de gevonden tekortkomingen. GPS-systemen in de vrachtwagens van exporterende bedrijven worden verplicht. Ook andere zaken zoals bijvoorbeeld temperatuur in de wagen worden geregistreerd.

Benedictus verwacht dat met de aanscherpingen het systeem voldoet aan de eisen van de NVWA en de staatssecretaris. Hij wijst er op dat intrekking van de steun aan QLL door de overheid niets oplost. "Het welzijn van de dieren is er ook niet mee gebaat als het grootste deel van het transport wordt gedaan door goedkope Oost-Europese bedrijven", aldus Benedictus.

Of registreer je om te kunnen reageren.