Home

Nieuws 671 x bekeken 6 reacties

AH-label puur&eerlijk onder vuur

Amsterdam - Albert Heijn ligt onder vuur om het puur&eerlijk-label dat de supermarktketen op verschillende producten heeft staan. Voedselwaakhond foodwatch begon woensdag een actie tegen dit label omdat het volgens hem misleidend is.

Puur&eerlijk zou consumenten het idee kunnen geven dat ze gezond bezig zijn, maar in de producten zitten volgens foodwatch veel onnodige suikers, zout en smaakversterkers.

Om het ongenoegen kenbaar te maken is de voedselorganisatie een e-mailactie begonnen, binnen 12 uur waren al 3000 e-mails naar de supermarktketen gestuurd. Ook is het bericht al duizenden keren gedeeld via de sociale media Facebook en Twitter. “We willen mensen bewust maken van de misleiding rond het label. Maar het zou het mooiste zijn als de supermarkt deze claim alleen maar zet op producten die écht puur en eerlijk zijn”, zegt Meike Rijksen, hoofd campagnes van foodwatch.

“De puur&eerlijk-producten zijn absoluut niet - zoals Albert Heijn op de eigen website aangeeft - met 'extra zorg voor mens, dier, natuur of milieu geproduceerd, geteeld of ingekocht', maar bevatten smaakversterkers, E-nummers, dieronvriendelijk vlees of melk uit de bioindustrie”, aldus Rijksen.

Het puur&eerlijk-label, een eigen label van AH, staat op producten die vallen onder een van de categorieën biologisch,fairtrade, duurzame vis, scharrel of ecologisch. “Dat is precies het probleem met dit logo, het is óf en niet én”, zegt Rijksen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat het hoofdingrediënt biologisch of duurzaam is, maar de rest geur-, kleur- en smaakstoffen bevat. “Neem bijvoorbeeld de jalapeñoburger. Het hoofdbestanddeel is scharrelvlees, maar er zijn 20 andere ingrediënten aan toegevoegd, waaronder suiker en de smaakversterker gistextract. En het bestaat uit slechts 80 procent vlees; de rest is opgespoten met water. Ik noem dat niet puur en eerlijk.”

Albert Heijn liet in een reactie weten de beschuldigingen van foodwatch onjuist en onterecht te vinden. “Albert Heijn heeft bewust gekozen voor één overkoepelend merk omdat consumenten door het grote aantal keurmerken door de bomen het bos niet meer zagen”, zo meldt een woordvoerder.

Laatste reacties

  • John Claessens

    vertel gewoon de waarheid daar heeft iedereen wat aan .

  • fransderondhoeven

    dan moet je niet bij happy zijn johnemsam

  • Mels

    Is dat nieuws dan. Was toch al lang en breed bekend. Wat voor mij nieuw is is melk uit de bioindustrie.ha ha wat een grap.

  • l coumans

    ja mels hier nog een kraker , in zuidlimburg zijn 2koeien 2dagen zoek geweest en nu effe lachen ze hadden zich in leven gehouden door gras te eten

  • jaapjo

    Wel lachwekkend die laatste zin van AH
    AH introduceert gewoon een nieuw huismerk zodat de leveranciers kleurloos/uitwisselbaar zijn

  • trijnie

    Het voedsel zou weer puur en eerlijk moeten zijn. Of het nu bio of gangbaar is. Daar zouden ze een produktielijn voor moeten maken. Zonder al die kleur-smaak-geurstoffen.En dan het liefste alle nederlandse produkten bij elkaar, weet je waar je aan toe bent.

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.