Home

Nieuws 7369 x bekeken 18 reacties

Dieseldiefstal speelt boeren en loonwerkers parten

Doetinchem – Dieseldiefstal is voor boeren en loonwerkers een groeiend probleem. Cijfers zijn niet voorhanden, maar sinds de afschaffing van de rode diesel is het aantal klachten bij de Limburgse agrarische belangenbehartiger LLTB toegenomen.

Ook Cumela, de loonwerkersorganisatie, herkent de trend en raadt bedrijven aan geen machines op het land achter te laten en opslagtanks beter te beveiligen. De schade ligt bij een diefstal al gauw op 1.000 euro.
Ze halen regelmatig het nieuws: dieseldiefstallen bij transportbedrijven en agrarische ondernemingen. Onlangs nog werd in het Drentse Beilen 350 liter diesel en twee accu’s gestolen van een beregeningsinstallatie. De Limburgse boomkweker Jan Poels werd in de laatste maanden twee keer bestolen, van iedere keer 600 tot 800 liter. Op zijn tanks zit nu een beveiliging die de eigenaar waarschuwt bij beroering van de tank, en een traceersysteem dat de politie helpt eventuele dieven terug te vinden als de hele installatie wordt gestolen.
Enkele jaren geleden was het ook raak, maar toen was het een uitzondering, aldus de LLTB. De LLTB vindt dat boeren in zekere zin dubbel gepakt worden. Per 1 januari heeft de Rijksoverheid de rode diesel afgeschaft. Daarom betalen agrariërs nu 44 cent per liter aan accijnzen, tegen 26 cent voorheen. De diesel is niet meer gekleurd, dus kunnen dieven bij controles niet meer gepakt worden. Daarmee is de sector volgens de LLTB een aanzienlijk aantrekkelijker slachtoffer geworden voor criminelen. De LLTB roept slachtoffers op zich te melden bij de politie én de infolijn van de LLTB, zodat een eventuele lobby bij de politiek met cijfers kan worden onderbouwd.  
Directeur belangenbehartiging Hannie Zweverink denkt dat de trend dat brandstof wordt gestolen bij boeren en loonwerkers al zeker vijf jaar aan de gang is. “Maar er is sprake van een stroomversnelling omdat enerzijds brandstofprijzen zijn opgelopen en anderzijds de diesel die in de agrarische sector wordt gebruikt, niet meer te onderscheiden is bij eventuele politiecontroles.” Vaak staan bij loonwerkers voorraadtanks van 5.000 of 10.000 liter. “Daarmee is de winst vanuit een dief gedacht dus groot.”
Tanks op bedrijven zijn nog wel te beveiligen, bijvoorbeeld met een pasjessysteem. Alleen de houder van een pasje kan dan de tank openen, tenzij natuurlijk grove middelen worden ingezet om de tanks open te boren. Vooralsnog gebeurt dat nog vooral bij machines die op of bij de akker worden achtergelaten. “We adviseren toch de machines terug mee te nemen of anders het werk zo te plannen dat de brandstofhoeveelheid in de machine beperkt is. De kans dat je bestolen wordt is nu eenmaal fors toegenomen ten opzichte van enkele jaren geleden.”

Laatste reacties

  • Bison

    Een paar van die knapen ophangen dan gaat het animo om te jatten wel weg.

  • annevandermeer1

    meerdere keren aangifte gedaan met het kenteken erbij krijg je als antwoord ,we maken ons er niet druk om als het voor de rechter komt 20 uur werkstraf vanwaar de moeite dan??????

  • agri2

    Zou het iets met het neerhalen van het ijzeren gordijn te maken hebben?

  • Zippie

    Helaas is het in dit land zover gekomen, dat het als bijna normaal wordt gevonden dat men met zijn tengels aan andersmans zaken mag komen, en dit mag molesteren, of weghalen.
    En straffen ho maar.... allemaal dankzij dat stelletje slappelingen in onze regering.

  • info36

    Nederland is het paradijs voor slechtwillenden.

  • Kelholt

    in de mest boekhouding iets verkeerd of een oornummer is allemaal veel erger

  • el

    Je kunt ook weer een kleurtje toevoegen op de dag dat de brandstof handelaar jou vooraadtank volgooid!Maakt het minder aantrekkelijk om te jatten.

  • Wim Claessens

    Ik heb al meteen gezegd bij het afschaffen van de rode diesel, ze hoeven alleen de kleur te veranderen in groen en het wordt minder aantrekkelijk. Groen alleen toegelaten in Trekkers en ander langzaam verkeer.

  • Seizoenskrediet

    Goed plan Wim, en dan meteen de accijns naar een acceptabel niveau, net als alle andere landen in Europa.
    Het probleem met diefstal van brandstof is echter al vele malen groter als hierboven in het stukje weergegeven wordt. Omdat de verzekering de diefstal niet dekt wordt er veelal geen aangifte gedaan, men zit toch zijn tijd maar te verdoen op het politiebureau.

  • koestal

    nu ook veel hennep in maisvelden,s nachts wordt er geoogst,dan is er veel tuig bij de weg

  • somporn

    Paar uur schoffelen bij de gemeente en je bent weer van je straf af.
    Alleen de ondernemer zit met een strop en de crimineel lacht zich kapot.
    Lang leve NL.

  • Parel

    Inderdaad, Nederland staat Op Stelten.

  • drikhend

    Beste Bizon ophangen is niet meer van deze tijd . En helaas opvoeden van velen ook niet . Het zwaarder straffen heeft volgens mij weinig zin . Ik denk dat opvoeden en discipline de pijlers zijn die normen en waarden in de maatschappij brengen . En daar heb ik de indruk van dat dit bij velen een gebrek is . Een slechte opvoeding en daardoor geen normen en waarden kennen . Is heden ten dage een groot probleem .En dan ben je als je moet gaan straffen al veel te laat.

  • Bison

    Nou ja drikhend je kan ze ook gelijk bij de geboorte verzuipen, hoef je ze niet op te voeden ook.(grin)
    Valt natuurlijk niet mee in zo'n vroeg stadium te zien wie wel of wie niet het verkeerde pad gaat bewandelen maar de appel valt meest niet ver van de boom eh.

  • ferguson1150

    laat die gasten , die niet met hun jatten van iemand anders zijn spullen kan afblijven ,maar een week of 2/3 op knietjes het land 'vuil vrij maken'.
    of een paar weken de sloten uithalen.
    en dan een filmploeg erbij onder de noemer :help het uitschot de wereld uit.

  • Seizoenskrediet

    Brandstof wordt gewoon te duur gemaakt en is/wordt daardoor te waardevol voor het dievengilde.
    Er is geen product wat gestolen makkelijker te verkopen is als brandstof, iedereen gebruikt het.
    Ik verbaas mij erover dat er al niet meer problemen zijn met bijvoorbeeld diefstal van bulkwagens, reken is uit met wat voor vermogen deze chauffeurs op pad zijn....
    Een exclusieve auto van een gerenomeerd merk is moeilijker te verkopen.

  • vwmpartners

    Wij leveren Anti Diesel Diestal Systemen inclusief GSM Module

    Eigen Produktie !!

    Voor Trucks en Landbouwvoertuigen.
    Ook voor de opslagtanks.

    Types:

    Diesel Box voor Trucks
    Diesel Box 2 voor Zwaar Materieel

    Stuur me vrijblijvend een bericht voor meer info.

  • maartengr

    Beste VWMPartners,

    Zou je mee hier eens wat meer over willen vertellen?

    Gr. Maarten

Laad alle reacties (14)

Of registreer je om te kunnen reageren.