Home

Nieuws 656 x bekeken

Cargill wil grotere rol in bier

Minneapolis – Cargill neemt moutproducent Joe White Maltings over van Glencore, een belangrijke concurrent in de handel in granen en oliezaden.

Het betreft voor Cargill de tweede grote overname in de Australische agribusiness sinds het in 2010 de handelsactiviteiten van de Australian Wheat Board kocht. Met Joe White Maltings wordt Cargill in de bierbranche een grote speler.
Door de overname vergroot Cargill, één van de grootste particuliere concerns wereldwijd, zijn mouterijcapaciteit met 550.000 ton per jaar. Voor de overname was de totale capaciteit 1,5 miljoen ton. De overnameprijs is niet bekendgemaakt. Cargill is nu qua volume vergelijkbaar met Soufflet of Malteurop. De moutmarkt wordt daarmee in navolging van de biermarkt steeds meer gedomineerd door een betrekkelijk klein aantal spelers.
Bierconcerns als AB Inbev, Heineken en SABMiller zijn de laatste jaren door overnames steeds groter geworden en het lijkt erop dat de moutmarkt nog een lange weg te gaan heeft voordat het qua marktmacht terrein terug pakt op de bierproducenten. De grootste drie moutproducenten hebben een marktaandeel van circa een derde. De grootste brouwerijen hebben de helft van de markt in handen, en een veel groter deel van de toegevoegde waarde in de keten.
Een volgende deal is mogelijk al in de maak. Archer Daniels Midland (ADM) probeert het alweer Australische GrainCorp over te nemen. Of dat lukt, is nog de vraag omdat zowel bij boerenorganisaties als in de politieke arena in Canberra toenemende zorgen leven over Australische ondernemingen die worden overgenomen door Chinese en Amerikaanse partijen. Wanneer de overname doorgaat, brengt ADM in elk geval volgens analisten de moutactiviteiten weer op de markt. Vijf jaar geleden verkocht ADM namelijk haar moutbedrijven aan Malteurop.

Of registreer je om te kunnen reageren.