Home

Nieuws 1303 x bekeken

Vervoerders vrezen hoge kosten door afsluiting bruggen

Zoetermeer - Landbouwtransporteurs vrezen tienduizenden kilometers per jaar extra te moeten rijden als gevolg van de mogelijke afsluiting van bruggen over het Twentekanaal.

Transportorganisaties Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO vinden dat er een realistische nadeelcompensatieregeling moet komen.

De transportorganisaties TLN en EVO geven twee voorbeelden van ondernemingen  in Twente of de Achterhoek, die door sluiting van bruggen met extra kilometers te maken krijgen. Een melktransporteur (RMO) die melk ophaalt in de omgeving van het Twentse Markelo, die wordt verwerkt in de fabriek van FrieslandCampina in Lochem heeft berekend elk jaar ongeveer 10.000 kilometer extra te moeten rijden.

Een leverancier van vee- en mengvoeders  schat dat de sluiting van bruggen voor zwaar verkeer ongeveer 65.000 extra kilometers kosten. Omrijden kost niet alleen tijd en geld, het leidt ook tot toenemend vrachtverkeer door dorpen en op wegen die daarvoor eigenlijk niet geschikt zijn, aldus TLN en EVO.

De vervoerders willen overleg met de regionale overheden om te zien wat de plannen precies zijn en wat de gevolgen daarvan zijn.

Of registreer je om te kunnen reageren.