Home

Nieuws 407 x bekeken

Omzet speciaalzaken daalt verder

Amsterdam – De omzet van speciaalzaken zoals slagers en bakkerijen daalt ondanks hogere prijzen met 2,5 procent in 2012 en 2013.

De speciaalzaken worden als duurder dan supermarkten ervaren en dat leidt ertoe dat meer consumenten nu bijvoorbeeld vlees en brood in de supermarkt kopen. Dat schrijft ING Economisch Bureau in een kwartaalbericht.
De Amsterdamse bank stelt vast dat speciaalzaken al langer aan de verliezende hand zijn.  Tussen 2007 en 2013 is de omzet al 14 procent gedaald. De omzet van supermarkten stijgt juist steeds verder, hoewel dat de laatste jaren vooral komt door hogere grondstofprijzen die worden doorberekend. De marges van supermarkten zijn dus niet gegroeid, maar bij speciaalzaken zijn ze zelfs dunner geworden.
De verkoopvolumes dalen jaarlijks met procenten terwijl prijzen bij speciaalzaken sneller worden verhoogd. Mogelijk komt dit doordat speciaalzaken minder marktmacht hebben dan supermarkten. De grootste ketens in Nederland, Albert Heijn en Jumbo, zijn samen goed voor meer dan de helft van de Nederlandse voedingsuitgaven en realiseren miljardenomzetten. In 2012 berekende het CBS dat bij vlees de prijsstijging bij speciaalzaken soms bijna 3 keer zo hoog is als in de supermarkt, terwijl bij groenten en brood de prijsstijging twee keer zo groot was.
De aantallen speciaalzaken neemt ook af. Bij bakkers bleef de schade tussen 2007 en 2011 beperkt tot een krimp van 5 procent maar slagerijen noteren een daling van 15 procent. Supermarkten slaagden er het beste in klanten voor de aankoop van groenten weg te trekken bij speciaalzaken. Zo presenteert discounter Lidl zich niet meer alleen als goedkoopste maar ook als beste in het AGF-segment, waarmee omzet werd weggetrokken van Aldi.
ING stelt dat het nog steeds mogelijk is succesvol te zijn met speciaalzaken, mits ze qua beleving en assortiment zich onderscheiden.

Of registreer je om te kunnen reageren.