Home

Nieuws 4825 x bekeken 21 reacties

Kamer niet gerust op afhandeling Deutsche Bank

Den Haag - De Tweede Kamer is er niet gerust op dat de Deutsche Bank op een bevredigende manier afscheid neemt van haar klanten.

Dat blijkt uit de meer dan tachtig schriftelijke vragen die de fracties aan minister Dijsselbloem van financiën stellen.

Dijsselbloem stelde eind vorige maand de Kamer in een brief op de hoogte van de wijze waarop de Deutsche Bank afscheid neemt van haar klanten. “Uit die brief leiden wij af dat de problemen voor klanten nog bepaald niet zijn weggenomen,” stelt het CDA. Bij andere fracties leven ook zorgen. De SGP krijgt geregeld signalen dat de afwikkelingen lang niet altijd naar tevredenheid verlopen, schrijft de fractie. De PvdA heeft het beeld dat ondernemers problemen houden en dat onvoldoende helder is of Deutsche Bank op zorgvuldige wijze met deze problemen omgaat.

Dijsselbloem verklaarde in zijn brief van 28 juni dat hij een gemengd beeld heeft van de afwikkeling van de contracten door de Deutsche Bank. De bank doet z’n best om de klanten goed te informeren, gaat adequaat om met klachten en is in gesprek om met passende oplossingen te komen, aldus de minister. “Tegelijk moet ik concluderen dat Deutsche Bank er nog niet in is geslaagd om de problemen voor al haar klanten weg te nemen.”

De fracties krijgen signalen dat er meer problemen zijn. Ze baseren zich daarbij op contacten met brancheorganisaties, mails die ze krijgen van klanten en websites van LTO en Stichting Meldpunt Klachten Deutsche Bank. Het CDA vraagt de minister of hij weet dat alleen al bij de stichting 150 klachten zijn binnengekomen.

“In sommige gevallen heeft de Deutsche Bank pas in mei/juni van dit jaar brieven gestuurd aan de klanten,” stelt de VVD, die zich afvraagt wanneer de bank met dit tempo de dossiers van alle 18.000 klanten heeft afgehandeld. De liberalen willen van Dijsselbloem weten hoeveel DB-klanten tussen wal en schip raken omdat ze niet bij een andere bank terecht kunnen. In dat kader vraagt het CDA of Dijsselbloem bereid is om in het bijzonder de ABN AMRO te vragen om ‘waar mogelijk’ klanten terug te nemen.

En hoewel de Deutsche Bank zelf uitdraagt dat ze geen boeterente meer in rekening brengt, lijken fracties daar niet van overtuigd. De SGP wil van Dijsselbloem weten hoeveel klanten al akkoord zijn gegaan met een boeterente. De PvdA wil weten hoe hoog de rente is. Ook SP gaat er vanuit dat bank nog steeds boeterente in rekening brengt bij klanten die vertrekken.

De SGP maakt er gewag van de DB de rekening courant opzegt van klanten en vraagt de minister of hij dit in de lijn vindt met de zorgplicht van een bank. Ook vraagt de fractie wat de minister doet om te voorkomen dat de beëindiging van de kredietrelatie tot een faillissement leidt.

Op reactie zullen de fracties nog even moeten wachten, want minister Dijsselbloem zal na het zomerreces met antwoorden komen.

Laatste reacties

  • trekker123

    Voor het geval het wie dan ook nog niet duidelijk was: banken en aanverwante financiële instellingen hebben keurig netjes, heel vriendelijk en correct marktconform en als voorbeeld van maatschappelijke verantwoordelijkheid, verantwoord ondernemersschap, goed koopmansgebruik en zullen we rentmeesterschap er ook nog bij noemen, dat klinkt ook wel sympathiek, overal lekker schijt aan. Flinke mannen en vrouwen daar aan de top met hun marktconforme miljoenen salaris.

  • l coumans

    trekker123 ergens in de hypoteek voorwaarden staat dat de bank ten alletijden per direct hun geld kunnen op eisen , nog maar eens goed nalezen!!!!

  • trekker123

    Nou, dat werpt een heel ander licht op de zaak. Dat was ik bijna vergeten. Maar dan is zo'n miljoenen salaris ook wel te verantwoorden. Het staat gewoon in de voorwaarden, je kunt de klant ook gewoon ten allen tijde laten verrekken. Daar is de klant immers zelf akkoord mee gegaan. Alsof die klant wat te kiezen heeft. Nou ja, slikken of stikken, dat is wat je kunt kiezen.

  • kk

    Deze week en gesprek gehad met DB nou ja gesprek, DB doet je een voorstel en daar moet je het met doen, zoals zezelf zeggen we doen niet aan koe handel. Ze doen net of ze coulant zijn maar je moet gewoon de volle boete rente betalen. Om de boete rentes te kunnen innen heeft DB de tactiek gewijzigd ze zeggen nu je hoeft niet weg maar we financieren niks meer. (met andere woorden slikken of stikken) Wat betreft de afhandeling DB heeft voor de agrarische sector nog 2 account managers in Nederland dus een vlotte afhandeling kan je wel vergeten.

  • trekker123

    Ben benieuwd hoe hoog de bonus is voor degene die binnen de gestelde termijn het klaarspeelt om de klanten uit te roken. Of zou er alleen een bonus zijn voor degene die er de meeste heeft weten uit te werken zonder dat ze door hadden dat ze een oor werden aangenaaid?

  • l coumans

    trekker123 die bonus waar jij zo pissig over bent is niet van de laatste tijd ,toen jou rente % werd voorgelegd kon je ook bedenken waar die 3% bleef die er tussen door ging sparen tegen 2% lenen tegen5% dus niet mekkeren

  • trekker123

    Ik begin het te snappen. Lonen omlaag, personeel er uit, klanten nog even wat geld afhandig maken en bonus omhoog. Eigenlijk best wel terecht. En zeker als het niet van de laatste tijd is, dan is het helemaal terecht. Als het altijd al zo was dan mag het ook wel zo blijven. Dat dachten de dicators in het middenoosten ook, maar als het maar lang genoeg duurt dan komt er vanzelf een eind aan....

  • jaap castricum

    Ieder bank word geleid door criminelen en ieder werknemer word opgeleid tot crimineel al hebben zij het niet in de gaten. iedere transactie die zij afsluiten is om jouw geld in het bezit van de bank te krijgen. waarbij financiële gijzelingen niet uitgesloten zijn.
    De enigste bank die goed is staat in het park

  • riki

    als kleine zelfstandige moest ik van abn amro naar deutsche bank, nu weer naar abn amro. Deutsche bank doet zeer traag de afwikkeling om maar zoveel mogelijk kosten van de klant te kunnen blijven trekken.

  • peter25

    ik had de hypotheekrente vast staan voor 3.3 % kan niet meer vast zetten ze laten mij gewoon 6 % variabele rente betalen lijkt mij niet marktconform voor een zeer gezond bedrijf je wordt gewoon uitgemolken

  • j.verstraten1

    Peter, bij een variabele rente kun je in tt. vast, toch ook makkelijk opzeggen?

  • peter25

    een lening liep af en een staat er nog vast dus ben ik nog gebonden
    dus ze kunnen vragen wat ze willen die andere moet ik gewoon uitzitten
    anders moet ik boeterente betalen
    je wordt overigens arrogant te woord gestaan

  • joopi

    Bij 6 % lijkt mij die boeterente snel rendabel eerlijk gezegd, hoe hoog is die boeterente dan wel niet?

  • peter25

    85000.00

  • jelle1993

    Bij mij geen enkel probleem zonder boete laten ze me gaan

  • Koeienboer

    En ik heb nog niets gehoord....na de brief wel te verstaan...

  • kk

    @jelle1993, je had zeker geen rente vaste periode of een helle lage rente ??

  • kk

    Mensen die ook problemen hebben met DB geef een signaal af naar de tweede kamer fracties even google en je kan zo de mail adressen vinden, doe je verhaal baad het niet dan schaad het niet, als je het op belangen behartigers aan laat komen moet je maar afwachten of jouw verhaal wordt gehoord. Hoe meer reacties hoe groter de kans dat er een oplossing komt.

  • trekker123

    Van de tweede kamer kun je net zoveel verwachten als van DB. Een hoop mooie praat en een Dijsselbloem die DB ontziet omdat hij na zijn ministerschap als lid van de partij die het woord graaicultuur heeft uitgevonden zijn kansen op een mooie baan met bijbehorende bonus niet wil verspelen. Als hij daar ooit nog vragen over krijgt kan hij Wim Kok met drogen ogen citeren: 'zo gaat dat nou eenmaal in de financiële wereld'.

  • Sieperda

    Waarom zorgen ze er niet voor dat de abn-amro deze klanten weer terug moet nemen, Bos heeft ons verkwanseld naar Db, hadden zelf niks te zeggen maar zitten nu met de gebakken peren!

  • agro1

    een goede dief kent vele vermommingen

Laad alle reacties (17)

Of registreer je om te kunnen reageren.