Home

Nieuws 1686 x bekeken 2 reacties

Helft bruggen Twentekanaal te zwak voor zwaar verkeer

Zwolle - Bijna de helft van de bruggen over het Twentekanaal in Overijssel is te zwak voor verkeer met een draaglast hoger dan 38 ton. Dat blijkt uit een onderzoek van Rijkswaterstaat.

De dienst wil dat wegbeheerders zwaar verkeer op 15 van de in totaal 28 bruggen gaan weren. Bestuurder Gerald Aveskamp van LTO Noord afdeling Overijssel vindt dat de bruggen direct versterkt moeten worden "Het ongemak mag niet blijvend zijn."
De bruggen over het Twentekanaal zijn in de jaren 50 gebouwd toen vrachtverkeer en landbouwmachines minder wogen. Aveskamp zegt te begrijpen dat bruggen slijten. "Maar we betalen toch voldoende belastingen om ten minste de infrastructuur op een goed peil te houden. Het zal in de agrarische sector vooral bedrijven die laden en lossen bij boeren raken en die kosten zien we links of rechtsom terug. Zo'n situatie mag niet te lang duren en LTO Noord gaat direct de discussie aanzwengelen."
Het verbod op zwaar verkeer over de bruggen is slecht voor de regionale economie, vindt de Overijsselse gedeputeerde Gerrit Jan Kok. Hij vreest dat vracht- en landbouwverkeer moet gaan omrijden of minder vracht kan vervoeren. Rond het Twentekanaal is veel economische activiteit, zoals drie veevoerfabrieken van de ForFarmers Groep. De regionale economie werd al eerder geraakt door een zwakke infrastructuur, toen vorig jaar een belangrijke sluis instortte en lange tijd duizenden tonnen grondstoffen voor veevoer via de weg moest worden aangevoerd.
De zwaarste vrachtauto’s van Agrifirm die veevoer naar klanten brengen, wegen iets minder dan 45 ton. De vrachtauto weegt 10 tot 12 ton terwijl 32 ton lading kan worden meegenomen. Agrifirm gebruikt net als de concurrentie ook wagens met een belading van 24 en 28 ton, die dus inclusief het gewicht van de wagen wel over de brug mogen. De organisatie noemt het besluit “ongemakkelijk maar niet “onoverkomelijk.”
FrieslandCampina heeft vrachtauto’s met een capaciteit van 20.000, 30.000 en 40.000 kilo melk. De zwaarste wagens wegen 50 ton. Een woordvoerder van FrieslandCampina stelt dat de organisatie al gewend is routes aan te passen, bijvoorbeeld in het veenweidegebied. FrieslandCampina breidt momenteel een fabriek uit in Borculo en volgt de zaak.
Nederlandse bedrijven zijn bovendien vaak in Duitsland actief. In Duitsland wordt een maximale draaglast van 40 ton toegestaan. Daarom is het wagenpark vaak overwegend ingesteld op 40 ton. Trekkers wegen doorgaans tussen de 6 en 9 ton. Inclusief een zware kipper kan het gewicht wel boven de norm uitkomen, al is dat vaak niet het geval.

Laatste reacties

  • abtje

    De bruggen zijn in de jaren vijftig gebouwd en Rijkswaterstaat heeft al die tijd zitten slapen/ nooit een brug een voor een aangepast aan de modernere tijden en recentere eisen?
    Wat verwacht je ook van deze duurbetaalde ambtenaren, het is pas 65 jaar zo...

  • gerard364099

    ze hebben bij ons in de buurt enkele jaren geleden groot onderhoud gepleegd aan een van de bruggen er zijn zelfs van die wijsneuzen bij geweest om te zien of het wel verantwoord was om er over heen te gaan met zware vrachten. werd allemaal ok bevonden nog geen twee jaar later komt rijkswaterstaat zeggen dat er geen zware vrachten meer over kunnen 20 ton max dit hadden ze toen moeten doen had er een zwaardere brug opgekund nu zit je bijna met de ellende van kilometers omrijden

Of registreer je om te kunnen reageren.