Home

Nieuws 453 x bekeken

Bayer CropScience ziet winst toenemen

Leverkusen – Bayer CropScience heeft het afgelopen kwartaal 2,39 miljard euro omzet geboekt, 5,1 procent meer dan een jaar geleden.

De producent van zaaigoed en gewasbeschermingsmiddelen boekte vooral sterke groei in Latijns-Amerika, Afrika en het Midden-Oosten. In Azië en Europa ziet Bayer CropScience positieve signalen terwijl in Noord-Amerika een late start van het seizoen en dalende arealen leidden tot minder afzet.
De Nederlandse topman van chemiereus Bayer, Marijn Dekkers, noemde de prestaties van de landbouwdivisie bijzonder sterk. Het totale concern boekte 'slechts' een omzetgroei van 1,9 procent. De landbouwdivisie “bleef profiteren van de aanhoudend hoge prijsniveaus voor agrarische grondstoffen”, aldus Dekkers. De bestuursvoorzitter handhaaft groeiverwachtingen voor Bayer, hoewel hij ze “toenemend ambitieus” noemt.
De winst voor rente, belastingen en afschrijvingen nam met 13,7 procent toe tot 624 miljoen euro. De winstgroei was vooral gevolg van hogere verkoopvolumes en verkoopprijzen. De winst van Bayer CropScience lag lager dan die van de grootste divisie, Bayer Healthcare, maar duidelijk hoger dan de 274 miljoen euro die de toch ook grotere materialendivisie opbracht.
In de categorie gewasbeschermingsmiddelen werd met afstand procentueel de belangrijkste groei (20,7 procent) bereikt met fungiciden. Met name de verkopen van fungiciden in Latijns-Amerika en Europa namen toe. De verkoop van herbiciden groeide 3,4 procent terwijl met insecticiden 1,8 procent groei is gerealiseerd. De omzet met zaadbehandelingsproducten daalde 5 procent, grotendeels omdat in het eerste kwartaal al veel was geleverd in Europa en omdat koolzaadarealen in Canada zijn gekrompen.
De zaaigoeddivisie groeide 1,7 procent, onder meer door de succesvolle afzet van groentezaden en rijstzaad. Voor de afzet van groentezaad speelt het Nederlandse dochterbedrijf Nunhems een belangrijke rol. Zaaigoed speelt net als biologische bestrijdingsmiddelen een toenemend belangrijke rol in de strategie van Bayer CropScience. Op dit moment is zaaigoed verantwoordelijk voor minder dan 15 procent van de omzet. In 2016 moet het percentage zijn gegroeid tot 20 procent. Dat zou een vertienvoudiging betekenen sinds 2002.

Of registreer je om te kunnen reageren.