Home

Nieuws 5566 x bekeken 30 reacties

Verzet tegen plan APK-keuring voor trekkers

Den Haag/Brussel – Een plan van de Europese Commissie voor een verplichte APK- en registratieplicht voor trekkers die sneller kunnen dan 40 kilometer per uur stuit op veel verzet.

Naast LTO vrezen ook verschillende politieke partijen voor extra lasten voor boeren zonder duidelijke voordelen voor de verkeersveiligheid.

Behalve trekkers dreigen ook aanhangwagens zoals paardentrailers onder de nieuwe regelgeving te vallen. Volgens Europarlementariër Corien Wortmann (CDA) is dat onwenselijk. “Een APK-keuring is voor veel tractoren onnodig”, zegt zij. “Vooral als zij alleen op de eigen grond van boeren rijden.” Collega Peter van Dalen (Christenunie) is ook niet blij met de plannen van de Commissie. Hij stelt dat de lidstaten zelf over dergelijke kwesties moeten kunnen beslissen.

Inmiddels heeft de transportcommissie van het EP het oorspronkelijke voorstel op dit punt afgezwakt. Door in een bijzin aan te geven dat de verplichting enkel geldt voor trekkers die de openbare weg op gaan en voor commercieel gebruik worden ingezet, blijven veel boeren gevrijwaard van nieuwe lasten. Over deze wijziging moet wel nog plenair worden gestemd; dat gebeurt waarschijnlijk in juli. Daarna mogen de lidstaten zich er nog over uitspreken. LTO wil dat het hele voorstel wordt geschrapt.

Mocht de keuring toch worden ingevoerd, dan komt dat bovenop het trekkerrijbewijs dat vanaf 1 januari 2015 in Nederland verplicht is. De afgelopen jaren is er in Den Haag veel discussie gevoerd over deze kwestie, maar onlangs hakte het kabinet de knoop door. Bezitters van een autorijbewijs of een trekkercertificaat zijn van de nieuwe eis vrijgesteld. Daarvoor is het wel nodig om binnen drie jaar een aantekening op het rijbewijs te halen.

Laatste reacties

  • hakkie

    wat belachelijk hebben ze in den haag weer wat ontdekt hoe pluk je de boer kaal eerst het melk en mest quotum wat is het volgende wat ze daar in den haag bedenken als ze willen bezuinigen dan niet over de rug van de boer schop dat zootje in den haag maar op straat want we gaan toch wel naar de kloten door dat klote kabinet

  • info36

    Onnodige regeltjes.Alleen maar ellende.

  • Demeter Griend

    Met de apk voor auto s is er heel wat rotzooi van de openbare weg verdwenen. Ik verbaas me hoe sommige collega s met de te brede banden rijden buiten de spatborden, veels te brede combinaties, kapotte verlichting, niet afgeschermde uitstekende delen en veel harder dan 25 km per uur. Moeten er nou 1st dodelijke slachtoffers vallen...

  • koestal

    weer een lastenverzwaring voor boeren bedacht

  • leon5

    ja ze moeten toch wat verzinnen, ze hebben bijna alles gehad, nu de boeren

  • henxagri@hetnet.nl

    Ook maar een APK voor fietsen en skateboards ontwikkelen en bij decwet vast leggen. Is er al een voor rollators?

  • Frenske

    Als je al eens achter op een onverlichte trekker met aanhanger gereden bent, praat je wel anders.

  • vinc€nt

    Geweldig. 'Voor trekkers die sneller kunnen dan 40'. Trekkers mogen volgens de wet maar 25. Dat ze sneller kunnen zegt niks. Een auto kan ook 200 klm/u. Als de APK er komt, dan zal de minimale snelheid van landbouwverkeer ook omhoog moeten naar 40klm/u.
    Blijft de wettelijke snelheid 25klm/u, dan is een APK ook onzinnig.

  • MKRouveen

    Voor een auto vind ik het logisch. Maar auto's, daar hebben we er miljoenen van en ze rijden 120; als er dan iets fout gaat? Voor trekkers vind ik dat je je spul gewoon goed voor elkaar moet hebben.

  • trijnie

    Wordt nodig tijd. Het moet maar eens afgelopen zijn met die voorkeursbehandeling: goedkope diesel, belastingvrij rijden, het kan niet op. Maar het moet voor alle trekkers gelden, ook die ouwe dingen die veelal geen richting aan kunnen geven. En welke boer, loonwerker of zand bedrijf komt er nu niet op de openbare weg? De jongelui gaan er zelfs mee naar school .
    En misschien kunnen ze ook eens iets veranderen aan de uitlaatgassen want die dingen zijn echte milieuvervuilers.

  • bankivahoen

    Je hebt echt iets tegen alles wat boeren doen , waarom zit je eigenlijk elk item af te struinen op de boerderij trijnie ?? Pure frustratie omdat je niet lekker in je vel zit ? Ach ,zo hebben we er hier al zo veel gehad, op een mooie dag verdwijnen ze weer net zo snel als ze gekomen zijn !

  • haverboer1

    lekker handig die regeltjesmakers.
    Heb in januari een nieuw rijbewijs gehaald, medische keuring voor vrachtwagens erbij. kost allemaal een godsvermogen. voordeel is dat het rijbewijs 10 jaar geldig is. nu mag ik een nieuwe halen, weer een medische keuring a 100 euro aanvraag keuring 30 euro, nieuw rijbewijs 30 euro.
    dit schiet allemaal niet op.

  • trijnie

    Bankihoen, ik heb helemaal niets tegen boeren maar waarom moet jij een voorkeursbehandeling? Het is gewoon onverantwoord dat deze machines bestuurd worden door jan en alleman, het is me nogal niet een materiaal,groot en breed en gevaarlijk. Ik heb zelf al een keer een ongeluk gehad met een maisaanhanger, buiten mijn schuld. Gaf gewoon geen richting aan. En het zijn niet alleen boeren, ook trekkers met aanhangers beladen met zand en stenen, ze rijden de wegen en bermen kapot, vind jij het dan niet reëel dat zij meebetalen????

  • boerrick

    Voor dat je verder gaat met het afkraken, even een paar retificaties.
    -Goedkope diesel, afgeschaft.
    -Belasting vrij rijden, vind je het gek rijd vrij weinig op de weg, of moet we scootmobielers ook wegen belasting moeten laten betalen(dacht dat dit nog niet hoefde)
    -APK werkt niet tegen het feit dat sommige jeugdigen een trekker mee naar school nemen(vind je het gek in de regen een uur fietsen)
    -Over de milieuvervuilers, weet de ins en outs niet, maar volgens mij wordt er tegenwoordig adblue toegevoegd, wat minder uitstoot zou geven.
    -Weg kapot rijden, er geld max gewicht, denk niet dat die overschreden wordt.
    -Berm kapot rijden, we moet toch beetje aan de kant voor tegenliggers, of neem je dat trekkers kwalijk.

    Vervelend dat je een ongeluk gehad heb, maar reageer je frustratie niet zo af. Kijk ook een keer naar de realistische andere kant van het verhaal.

  • rients keulen

    dat nieuwe rijbewijs is een goede zaak vind ik veel jongeren is nog te onervaren met het grote materiaal
    over de apk heb ik twijfels inderdaat kan de verlichting beter maar dit is meestal de aanhanger waar het aan schort

  • Bullfs

    Wordt een beetje appels en peren vergelijken hier. Maar als je, en zeker met zwaar materieel, op de openbare weg rijd behoor je je zaakjes in orde te hebben.
    Een controle is dan onontkoombaar omdat er altijd mensen zijn die zaken niet serieus nemen. Ben er overigens absoluut mee eens dat, en niet alleen voor de agrarische sector, de regeldrift van onze bestuurders moet stoppen voordat alle ondernemers het loodje leggen.

  • 'trot

    ik kan het mis hebben. maar als er een apk keuring komt is het probleem met verlichting van aanhangers niet verholpen. de apk keuring geldt volgens mij alleen voor trekkers, kapotte aanhangers en werktuigen blijven dan buiten schot. dus wat schieten we dan op met een apk keuring?

  • Froklage-Bisschop GbR

    In Duitsland hebben we al jaren Tuv, voor trekkers en voor geremde aanhangers, goeie zaak, hadden ze in nedeland veel eerder moeten doen.

  • Markvniel

    Denk zeker dat een apk bijdraag aan de veiligheid op de weg. Zoals @MKRouveen al zegt je meot de zaakjes op orde hebben. Maar dat is nu meestal het probleem. De zaakjes zijn niet op orde. Dit was bij auto's ook zo en daarom is APK ingevoerd. Dat dit ook voor de werktuigen moet gaan gelden ben ik zeker mee eens want daar zit een nog groter gevaar als de trekker zelf! Men moet zich bewuster worden dat ze deelnemer aan het verkeer zijn, hier gaat het rijbewijs ook aan bijdrage. Dat er kromme dingen in zitten zal altijd zo blijven helaas. Maar zo simpel en makkelijk als het tegenwoordig allemaal gaat is het ook niet goed. Ja helaas brengt dit kosten met zich mee maar als iedereen alles op orde zou hebben dan was er niemand over na gaan denken. Kortom de goede lijden onder de slechte zoals gewoonlijk.

  • Markvniel

    Denk zeker dat een apk bijdraag aan de veiligheid op de weg. Zoals @MKRouveen al zegt je meot de zaakjes op orde hebben. Maar dat is nu meestal het probleem. De zaakjes zijn niet op orde. Dit was bij auto's ook zo en daarom is APK ingevoerd. Dat dit ook voor de werktuigen moet gaan gelden ben ik zeker mee eens want daar zit een nog groter gevaar als de trekker zelf! Men moet zich bewuster worden dat ze deelnemer aan het verkeer zijn, hier gaat het rijbewijs ook aan bijdrage. Dat er kromme dingen in zitten zal altijd zo blijven helaas. Maar zo simpel en makkelijk als het tegenwoordig allemaal gaat is het ook niet goed. Ja helaas brengt dit kosten met zich mee maar als iedereen alles op orde zou hebben dan was er niemand over na gaan denken. Kortom de goede lijden onder de slechte zoals gewoonlijk.

  • gerstiroma

    gewoon apk invoeren zoals hier de TUV in Duitsland en groot rijbewijs als je harder dan 32 km/uur gaat rijden

  • hietkamp

    @tijnje, ik weet niet welke voorkeursbehandeling jij bedoeld, maar die hebben boeren al lang niet meer Rode diesel is al verdwenen en dat is al lang witte of zelfs nog duurder, omdat nieuwe trekkers specialer diesel nodig hebben. Zelfs ook nog ad blue moeten tanken vanwege de uitstoot. Zie je dat de autos al doen. Over het algemeen, wordt er met de weg indeling nu geen rekening gehouden met lanbouwvekeer en dat maakt nu juist onveilig. Je moet als trekker chauffeur 10 paar ogen hebben.

    Bovendien de trekkers die 40km en harder rijden, die hebben alles wel voor elkaar, want dat wil je wel met zoon snelheid anders zit je niet lekker te sturen.

    Alles op een rijtje, rodediesel is er al niet meer, kenteken registratie staat er al aan te komen. Laatst al besloten. Als de APK er nog bij zou komen, dan trekkers ook goed erkend als wegdeel nemer dus dan moet de wegbeheerder er rekening mee houden en max 25 km naar 45km. Maar goed dan kan je ook wel apk doen op motors en brommers want die hebben nu ook geen APK verplichting. Dus het is alles of niets en niet zo alleen naar landbouw wijzen. Zo dat vind ik. Een kenteken er op is nog oke, dan hebebn wij al trekker bestuurders al meer erkkening dan nu geval is, maar apk gaat tot nu toe nog te ver. Bovendien controleert polietie overal al op dus je moet al voorelkaar hebben. Geen APK, is toch alleen maar een moment op name

  • francois xavier

    dat zijn geen voorkeursbehandelingen, trijnie, dat zijn verworven rechten. boeren mogen toch ook wel een paar rechten hebben. wat kan de consument toch zeuren!

  • koestal

    het zijn allemaal zakkenvullers over de rug van de boer

  • melkkoeienboer

    39 is ook hard zat. blokje onderhet gaspedaal

  • Ties S

    er zitten 2 kanten aan......

    - het wordt weer de zoveelste melkkoe.... ieder jaar APK, ieder jaar zeg maar € 80 vaste kosten + kosten voor reparatie enz, enkele honderden €'s per jaar is weer niks

    - er rijdt ontzettend veel 'rommel' op straat, tractoren van 20 - 30 jaar oud, slechte incomplete verlichting, slechte niet gelijkmatig werkende remmen, olie lekken,kapotte spiegels enz.... zou helemaal niet verkeerd zijn als er naar gekeken zou worden.... tractoren in een dergelijke staat zijn een gevaar op de weg en al komen ze niet veel (velen wel dagelijks) op straat, materiaal waar je mee aan het verkeer deelneemt moet gewoon in orde zijn, punt.

  • geelgors

    De loonwerkers blijven hier verdacht stil. Terwijl zij het juist zijn die met grote transporten op de weg zitten. Verdacht!

  • trekker123

    Hoezo verdacht? Er zit toch niemand op een extra kostenpost te wachten? Dat materiaal in orde moet zijn daar is iedereen het wel over eens en met de hoeveelheid onaanvaardbaar slecht materiaal op de weg valt het best wel mee. Er gaat iedere dag wel ergens een vrachtwagen ondersteboven. Eigenlijk een wonder hoe dat meestal nog betrekkelijk goed afloopt. Ook wel weer wonderlijk dat daar niemand zich zorgen over maakt. Lijkt me een groter probleem dan het ontbreken van APK keuring voor landbouwverkeer. Maar ja, we leven nu eenmaal in een land waarin de meesten denken dat iets alleen kan functioneren als het omgeven is met regels, vergunningen en controlerende ambtenaren.

  • jordi 1455

    Ze kunnen beter die opgefokte autobestuurders van de weg weren, laatst haalde er eentje mij in waar het niet mag en dat ging nog net goed.

    @ Trijnie, de meeste landwegen zijn van de zestiger jaren, overigens drukken bomen het wegdek op. Auto's graven altijd gaten in zandwegen en zachte bermen.

  • josrodenburg

    zo als hier boven al geschreven als je vaak de weg op gaat wil je het echt wel voor elkaar hebben, want elke keer zenuwachtig worden als er een politie achter je rijd word je ook niet vrolijk van en als je aan de kant gezet word ben je ook een half uur kwijt in een half uur kun je ook een aantal bolletjes wisselen als dat het probleem zou zijn. een apk voegt niks toe. een slecht voorbeeld: een auto of trekker met apk kun je nog steeds als wapen gebruiken. kortom de bestuurder daar draait het om!

Laad alle reacties (26)

Of registreer je om te kunnen reageren.