Home

Nieuws 1061 x bekeken

Supermarkten winnen weer terrein

Scheveningen - Nederlandse supermarkten hebben in 2012 opnieuw terrein gewonnen op speciaalzaken zoals bakkerijen en slagers. Het zogeheten “maagaandeel” van de supermarkten nam toe tot 49,8 procent. Dat staat in Consumententrends, het jaarlijkse onderzoek van CBL en kennisinstituut EFMI.

In 2011 bedroeg het percentage van de uitgaven aan voedsel in een bepaald kanaal nog 49 procent. In 2005 bedroeg het “maagaandeel” 43,2 procent. Speciaalzaken zagen hun aandeel in 2012 dalen van 19 naar 18,5 procent. De foodservicesector, zoals restaurants en catering, leverde 0,3 procentpunt in en komt op 31,7 procent.
Volgens het rapport komt de supermarktomzet over 2012 neer op 28,2 miljard. Supermarkten profiteren volgens marktonderzoeksbureau GfK van de crisis. Consumenten gaan minder uit eten, halen minder maaltijden af en verkiezen de met aanbiedingen gelardeerde supermarkt boven speciaalzaken, die een duurder imago hebben.

Of registreer je om te kunnen reageren.