Home

Nieuws 385 x bekeken

'Paardenvleesschandaal had merkbaar effect'

Londen – De Britse supermarkt Tesco heeft de vergelijkbare omzet in de drie maanden tot eind mei op de thuismarkt met 1 procent zien dalen.

De verkopen van gekoeld en diepvries gemaksvoedsel, zoals kant-en-klaar-maaltijden, hadden te kampen met ‘een klein maar waarneembaar effect’ van het paardenvleesschandaal.

Dat meldt Tesco in een tussentijds bericht. Bij Tesco werd in vier vleesproducten paardenvlees in plaats van rundvlees aangetroffen. Het winkelbedrijf meldt wel dat de verkoop van de betreffende categorie de laatste weken weer aantrekt. Tesco stelt verder dat de online verkopen snel door blijven groeien. In 170 winkels kan de klant nu zelf online bestelde boodschappen ophalen – het zogenaamde 'click and collect' systeem. Aan de andere kant draait de winkelier de verkoop van elektrische apparatuur, die zwaar onder druk staat, sterk terug wat ook betekent dat er nauwelijks meer nieuwe hyperstores worden gebouwd.

De groepsomzet bij Tesco kwam 2,7 procent hoger uit. Azië kwam op een toename met bijna elf procent uit, hoewel de verkopen in China wat onder druk stonden door de vogelgriep crisis en schandalen rond varkensvlees. In de Oost-Europese vestigingen liepen de verkopen met drie procent terug, waarbij Hongarije echter na een slechte periode weer positieve resultaten liet zien.

Of registreer je om te kunnen reageren.