Home

Nieuws 442 x bekeken 1 reactie

ING: supermarktomzet blijft groeien

Amsterdam – De supermarktomzet groeit in 2013 met 2,8 procent en in 2014 met 2 procent. Dat schrijft het ING Economisch Bureau in de Sectorvisie Supermarkten.

Volgens de rapporteurs blijft het volume van verkopen in de supermarkt op peil, maar verliest de supermarkt toch haar positie als dominant aankoopkanaal voor boodschappen.
In het eerste kwartaal is de supermarktomzet met 3,9 procent gegroeid, aldus cijfers van het CBS. De gemiddelde weekomzet kwam daarmee uit op ruim 640 miljoen euro, tegenover 618 miljoen euro in 2012. Groei van de supermarktomzet is vooral gevolg van hogere prijzen voor bijvoorbeeld groenten en fruit, die de tweede helft van het jaar afvlakken.
Hoewel het verkoopvolume stabiel is, leidt een koopkrachtdaling tot een verschuiving van de consumptie. Zo vervangen consumenten energiedranken en frisdrank voor siroop en limonade, terwijl de afzet van broodbeleg en diepvriesmaaltijden eveneens toeneemt. Supermarkten en producenten kunnen hierop inspelen.
Supermarkten moeten tevens wat ING betreft investeren in kennis en kwaliteit van personeel. De supermarkt krijgt toenemend concurrentie van thuisbezorgdiensten, winkels met 'etnisch' eten en afhaalpunten. De dominante positie wordt verzwakt, waardoor het voor supermarkten belangrijker wordt zich te onderscheiden.
Supermarkten moeten tevens de betrouwbaarheid van merken en producten beter borgen. Ophef rondom salmonella in zalm, paardenvlees dat als rundvlees wordt verkocht en de beschikbaarheid van babyvoeding hebben aangetoond dat er flinke reputatierisico’s bestaan. Zeker in Engeland hebben supermarkten toegegeven dat hun kwaliteitsgarantie niet helemaal op orde is, aldus de rapporteurs.

Eén reactie

  • agratax2

    Komt de 2,8 % niet bekent voor uit andere berichten? Deze hadden betrekking op inflatie of anders gezegd kosten stijging. Zo kan ik ook mijn omzet verhogen, niets meer over de toonbank maar wel meer geld incasseren.

Of registreer je om te kunnen reageren.