Home

Nieuws 247 x bekeken

General Mills groeit vooral internationaal

Minneapolis – General Mills heeft het afgelopen kwartaal 4,4 miljard dollar (3,4 miljard euro) nettowinst geboekt, 8 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

In gewicht verkocht de Amerikaanse producent van onder meer ontbijtgranen en yoghurt 11 procent meer dan in 2012. In de VS presteert General Mills zwak, in het buitenland juist sterk.
De omzet over heel fiscaal 2013 is 7 procent toegenomen tot 17,8 miljard dollar (13,7 miljard euro). De winst nam in het gebroken boekjaar toe van 1,57 naar 1,86 miljard dollar (1,4 miljard euro). General Mills verwacht dat economische groei zal aantrekken waardoor verkopen in het nieuwe boekjaar boven de 18 miljard dollar uitkomen.
Het bedrijf uit Minneapolis profiteerde buiten de VS van een sterke vraag naar ijs van het merk Häagen Dazs en ingevroren deegproducten in China. Het bedrijf verlaagde de prijs van traditionele yoghurts en lanceerde daarnaast nieuwe typen Griekse yoghurt. De verkopen namen daardoor toe maar minder dan de directie had gehoopt. General Mills zet de strategie wel door en het van oudsher Franse Yoplait komt met 22 nieuwe varianten.
General Mills verdubbelde de omzet in Zuid-Amerika, grotendeels door de overname van de Braziliaanse producent van kruiden Yoki terwijl de overname van yoghurtmaker Yoplait de omzet in Canada 11 procent stuwde. De omzet van General Mills in Europa nam ondanks de onrust in de Eurozone nog toe met 15 procent. Het bedrijf wijst op aantrekkend consumentenvertrouwen. In Duitsland is het vertrouwen naar het hoogste niveau in 6 jaar gestegen.
In de VS zette General Mills enkele nieuwe ontbijtgranen in de markt, zoals Honey Nut Cheerios en Lucky Charms. De introducties konden niet voorkomen dat groei in de VS beperkt bleef tot 1 procent. De Amerikaanse retail is goed voor 60 procent van de afzet van General Mills.

Of registreer je om te kunnen reageren.