Home

Nieuws 433 x bekeken

Ahold ziet omzet Nederland stijgen

Amsterdam - De omzet van Ahold, het moederbedrijf van Albert Heijn, is het afgelopen kwartaal 4,4 procent gestegen tot 10,1 miljard euro. Het bedrijf boekte een nettowinst van 1,95 miljard euro, waarvan 1,75 miljard voortkwam uit de verkoop van de Scandinavische supermarktketen ICA. In Nederland blijft de markt moeilijk, aldus Ahold, met druk op marges.

Ondanks de economische krimp en oplopende werkloosheid wist Ahold in Nederland en België de omzet te laten groeien met 7,5 procent. Dat is voor een belangrijk deel te danken aan de groei van webwinkel bol.com, dat in het tweede kwartaal van 2012 werd aangekocht maar nog weinig winstgevend is. Daarnaast profiteerde Ahold van uitbreiding van het aantal winkels in België en de toevoeging van voormalige winkels van C1000 en Jumbo in Nederland.
Ahold maakt geen omzet- en winstcijfers bekend voor Albert Heijn. Het totale groeipercentage ligt boven de geschatte 2 procent omzetgroei voor Nederlandse supermarkten. Omdat de zogeheten identieke groei van de keten duidelijk lager ligt, lijkt omzetgroei van Ahold in Nederland grotendeels voort te komen uit inflatie en prijsacties, schrijft vakblad Distrifood. Albert Heijn is met een marktaandeel van ruim 30 procent in Nederland marktleider.
Hoewel de Amerikaanse economie aantrekt, profiteren supermarkten hier niet direct van, aldus topman Dick Boer. “Als het echt beter gaat, gaan mensen vaak eerst een huis of auto kopen. Voor de supermarkten, die veelal stabiel zijn gebleven, betekent het eerst niet zo veel.” De omzet in de VS steeg met 3,4 procent, mede door de overname van 15 supermarkten in de buurt van Philadelphia, een stad aan de oostkust. Ahold zoekt naar overnamekandidaten.
Ahold geeft een deel van de opbrengst van ICA terug aan aandeelhouders door niet zoals eerder aangekondigd voor 500 miljoen maar voor 2 miljard euro aandelen terug in te kopen.

Of registreer je om te kunnen reageren.