Home

Nieuws 233 x bekeken

'Voedingssector moet meer samenwerken'

Amsterdam – Voedingsbedrijven moeten samenwerken en exclusieve afspraken maken met de detailhandel. Zo kan transparantie worden vergroot, beter worden ingespeeld op de voorkeuren van consumenten en wordt schaalgrootte geschapen die het betreden van nieuwe exportmarkten mogelijk maakt. Dat concludeert ABN Amro in zijn Visie op Food 2013.

De zuivelindustrie loopt volgens de bank voorop bij ketenintegratie. In deze branche worden productie, verwerking en handel steeds vaker door een cluster van bedrijven gedaan. In de markt voor groente en fruit specialiseren bedrijven zich in marktsegmenten of distributiekanalen. Er ontstaan meer gesloten verticale ketens. Volgens ABN Amro worden de komende jaren meer stappen gezet.
Agrariërs en handelaren krijgen van retailers meer inzicht in verkoopcijfers, acties  en consumentenmotivatie. De productie kan beter worden afgestemd “Een intieme, exclusieve samenwerking waarin informatie digitaal wordt gedeeld, kan beide partijen ten goede komen. Een retailer krijgt een optimale dienstverlening tegen scherpe prijzen en de leverancier een voorspelbare, grotere vraag,” zegt Niels Dijkman, Sector Banker Food. 
“Dit samenwerkingsmodel zal steeds vaker te zien zijn. Een exclusief partnerschap is, naast een gezonde economische relatie, gebaseerd op vertrouwen. Dit kan leiden tot het wegnemen van tegenstellingen in de belangen van verkoper en afnemer en tot meer stabiliteit in de bedrijfsvoering leiden.” Kennis over de hele keten wordt toenemend belangrijk, aldus Dijkman, omdat de vraag van de consument minder eenduidig wordt.
Enerzijds worden en blijven consumenten prijsbewust maar ze worden ook kritischer en vragen steeds meer naar duurzaam geproduceerde, lokale en gezonde producten. De voedingsindustrie moet dus echt onderscheiden qua product, positionering, verdienmodel en internationale afzet, vindt Dijkman. Wat betreft het laatste, ziet ABN Amro veel kansen in de export naar met name Oost-Europa en Rusland.
In 2012 had Rusland een exportaandeel van 5 procent voor Nederlandse kaas. Door de bevolkingsgroei en vraag naar Westerse kwaliteitsproducten in deze regio verwacht ABN AMRO voor 2013 meer mogelijkheden voor de gehele voedingssector.

Of registreer je om te kunnen reageren.