Home

Nieuws 661 x bekeken

‘Supermarkt moet consument aan de hand nemen’

Rotterdam - De burger kan onmogelijk alle duurzaamheidskeuzes in het schap overzien maar heeft wel de laatste decennia sterke voorkeuren voor de wijze van voedingsproductie ontwikkeld. Verbetering van standaarden voor bijvoorbeeld de teelt van gewassen of dierenwelzijn moet daarom door supermarkten worden georganiseerd. Dat zei professor Johannes Simons van de universiteit Bonn tijdens de ProTerra-conferentie in Rotterdam.

Volgens Simons is het beeld van de homo economicus, de mens die geïnformeerde beslissingen neemt op basis van zijn voorkeuren, te simplistisch. “Men wil weten hoe het zit met het varken of de kaas die wordt opgegeten maar men heeft geen tijd. De consument moet bij een bezoek aan de supermarkt in zeer beperkte tijd zeg maar circa 20 producten kiezen uit een assortiment van duizenden producten.”
Duurzaamheid is volgens de Duitser zowel complex als gecompliceerd. Hoe meer we weten, hoe meer vragen we stellen. “Als de consument alle aspecten rond voedingsproductie zou moeten doordenken zou ze de hongerdood sterven op de winkelvloer.” Simon vindt dat supermarkten hun verantwoordelijkheid moeten nemen en richting moeten aangeven. Maar dan liever wel met minder labels.
“Er is behoefte aan paradijselijk voedsel waarvan men in de eerste plaats wil genieten. Als je dan een GMO-vrij label op een heerlijk stuk kaas plakt breng je de beladen discussie over de veiligheid van transgene gewassen op tafel. Dat is dus een slecht idee.” Supermarkten kunnen beter zelf standaarden verhogen en in het schap met marketingtrucs de consument naar beter geproduceerd eten leiden.

Of registreer je om te kunnen reageren.