Home

Nieuws 551 x bekeken

Brazilië wil fors investeren in infrastructuur

Brasilia - Brazilië investeert miljarden in de infrastructuur en stelt havens die in staatshanden zijn voor het eerst open voor investeringen uit de private sector. Tevens worden restricties opgeheven die het nu lastig maken private terminals te ontwikkelen. De nieuwe wetgeving is volgens de regering van president Dilma Rousseff noodzakelijk om prominent exporteur van agrarische producten te blijven.

De regering zelf steekt 54 miljard real (21 miljard euro) in havenontwikkeling. Het betreft geld voor investeringen in onder meer de havens van Santos en Rio Grande, die moeten helpen de transportkosten met ten minste 20 procent te verlagen. Voor Brazilië staat veel op het spel. Vorig jaar groeide de export van de Braziliaanse agribusiness met 4 procent tot 76 miljard euro, een nieuw record.
Brazilië is een grote exporteur van onder meer soja, mais en rundvlees. Het land heeft van oudsher een veel minder goede infrastructuur dan buurland en concurrent Argentinië. De kosten van het transporteren van geoogst product naar de haven kost in Brazilië soms meer dan het dubbele. De laatste maanden heeft Brazilië ook nog in de havens zelf problemen, deels door stakingen maar ook door beperkte capaciteit.
Het land verkoopt vooral veel soja voor de veevoerindustrie. Omdat bestelde schepen met oliezaden herhaaldelijk ernstig vertraagd zijn hebben enkele grote Chinese inkopers bestellingen afgezegd en in Argentinië en de VS soja ingekocht. In 2012 was China de belangrijkste klant van de Braziliaanse landbouw, vóór de VS. Het land kocht voor 14,8 miljard euro aan Braziliaanse landbouwproducten.

Of registreer je om te kunnen reageren.