Home

Nieuws 1628 x bekeken 1 reactie

FrieslandCampina sterk imago in Nederland

Amsterdam - FrieslandCampina is binnen Nederland van de dertig grootste Nederlandse bedrijven het meest populair. Dat blijkt uit een imagopeiling van het Amerikaanse consultancybureau Reputation Institute. FrieslandCampina scoort in Nederland beter dan Fonterra in Nieuw-Zeeland en Arla in Denemarken. Nutreco scoort minder dan branchegenoten in eigen land.

De Rabobank, verreweg de grootste kredietverschaffer van de Nederlandse agribusiness, heeft het op één na beste imago terwijl Philips op de derde plaats staat. De top 10 wordt gecompleteerd door achtereen Unilever, Randstad, Heineken, Nutreco, Ahold (Albert Heijn), Air-France-KLM en Akzo Nobel. Unilever scoort onder het industriegemiddelde, ondanks een toenemende focus op gezonde voeding.
Nutreco, een producent van onder meer premixen, speciaalvoer en vlees, is in Nederland minder populair dan concurrenten in hun thuisbasis. Daarbij is het wel zo dat Nutreco in Nederland “maar” ruim 600 werknemers heeft en meer dan 3.100 werknemers in Spanje en 1.100 werknemers in Canada. De onderneming is mede door de verkoop van mengvoerconcern Hendrix aanzienlijk minder Nederlands dan voorheen.
Uit de imagopeiling blijkt dat grote Nederlandse bedrijven vaker niet heel geliefd zijn in eigen land. Zo is Shell in Nederland veel minder geliefd dan British Petrol in het Verenigd Koninkrijk. Shell lijdt volgens Reputation Institute onder publiciteit rond het boren naar olie in het poolgebied en Kamervragen over olievervuiling in Nigeria.

Eén reactie

  • Zuperboer

    mooi daar kun je wat mee marketeers!

Of registreer je om te kunnen reageren.