Home

Nieuws 2770 x bekeken 8 reacties

'Te weinig besef waar eten vandaan komt'

Amsterdam - Het besef waar eten vandaan komt is ver weggezakt bij de consument. Dat zegt Dick Boer, topman van Ahold woensdag in NRC Handelsblad.

Boer vindt dat de consument de realiteit terug moet vinden. "In Allerhande proberen wij uit te leggen dat er niet zoiets is als een kipfiletfabriek."

De AH-topman ontkent dat de aankondiging dat de zogenoemde plofkip wordt vervangen een vorm van symboolpolitiek is. "De discussie rond de plofkip moet zorgen voor een steeds hoger niveau van dierenwelzijn. Het is goed dat er stappen gezet worden. En dat moeten kleine stapjes zijn. Als morgen iedereen biologische kip wil eten, is er niet eens genoeg."

Boer relativeert de toename van de vraag naar biologische kip. "Ons marktaandeel is 75 procent, maar als je kijkt naar onze totale kipverkoop is dat toch maar enkele procenten."

In reactie op de voedselschandalen van de afgelopen weken zegt Boer dat het heel erg is dat consumenten niet meer op het etiket kunnen vertrouwen. Aan de andere kant zegt hij dat het voedsel veiliger is dan ooit. "Natuurlijk zijn er incidenten, en die trekken veel aandacht, maar het zijn er niet meer dan dertig jaar geleden."

Ahold heeft woensdag haar jaarverslag gepubliceerd, waarbij voor het eerst wordt vermeld welke vorderingen de supermarktketen maakt op het gebied van 'responsible retailing'.

Laatste reacties

  • ikkethuis

    Weet ahold wel waar hun produkten vandaan komen? Als deze uit nederland komen, zijn de produktie kosten de laatste tijd gestegen, denk aan rode diesel, cao lonen, verzekering etc. Hierdoor zijn de nederlandse produktie kosten gestegen, en moet dus de prijs van nederlanse produkten die ah verkoopt in de winkel omhoog. Waarom steken de inkopers hun hoofd in het zand, en moet er voor dezelfde prijs geleverd worden als vorig jaar, of nog minder? AH GEEF DE CONSUMENT NIET DE SCHULD,MAAR BEGIN BIJ JEZELF.

  • trekker123

    Incidenten zijn van alle tijden. Dat gaat ook niet veranderen. Niet dat het daarom geen probleem zou zijn. En dat de consument geen besef heeft waar zijn eten vandaan komt.... Gaat ook niet veranderen en is ook niet van de laatste jaren. Hoeven we verder ook eigenlijk geen illusies over te hebben. Zoals we ook niet hoeven te verwachten dat als ze dat besef wel hebben dat ze er dan meer voor zouden betalen. En als dat al zo is dan is het nog maar de vraag of een boer daar wat van krijgt. Nou ja, die meneer Boer van Ahold wellicht. Een mooie bonus. Kortom, laat een ieder zijn werk zo goed mogelijk doen en misstanden aanpakken. En verder niet te veel ouwehoeren. Janken doe je maar op de kleuterschool of bij je moeder.

  • hoort bij responsibel retailing ook op tijd betalen dus volgens de wettelijke termijn van 30 dagen en niet zoals nu 90 dagen, of kan ik mijn winkelwagen ook na 90 dagen afrekenen bij ah

  • Bison

    De meeste consumenten weten ook niet meer wat onder de motorklep van hun auto zit en hoe het werkt,.ze kijken daar ook alleen naar de verpakking en de prijs als ze een nieuwe nodig hebben.
    Je hoort de autofabriekanten ook niet zeuren zolang de consument maar auto's blijven kopen/consumeren.

  • sallandseboer

    AH vind ik niet meer geloofwaardig.
    Ik mijd de AH en de Jumbo zoveel mogelijk.
    Een beetje aan contracten rommelen bevalt me niet.

  • sallandseboer

    @Bison
    Tussen voedsel en een luxe goed zit enig verschil.

  • Mels

    Maar t is wel waar!!!!

  • koestal

    AH,nog steeds 3 broden voor 2 Euro

Laad alle reacties (4)

Of registreer je om te kunnen reageren.