Home

Nieuws 2339 x bekeken 10 reacties

Scheepsruimen besmet met aflatoxine

Deventer - Circa dertig binnenvaartschepen varen mogelijk rond met een aflatoxine-besmetting in het ruim. Dat meldt het scheepvaartblad Schuttevaer. Deze schimmel zat in de partij besmette mais die eind februari en begin maart vanuit Rotterdam naar het achterland is vervoerd.

De mengvoersector startte eerder deze maand een grote terugroepactie voor melkveevoer gemaakt met mogelijk besmette Hongaarse, Roemeense en Servische mais.

De schippers worden opgeroepen hun ruimen zo snel mogelijk te desinfecteren. In Rotterdam ligt intussen een aantal ‘besmette' schepen op nadere instructies te wachten. GMP+ International, bewaker van de diervoederveiligheid, raadt schippers die tussen eind december en begin maart mais hebben vervoerd aan contact op te nemen met hun bevrachters of verladers, die op de hoogte zijn gesteld.

Laatste reacties

  • Kristof Van Hoye

    correctie: aflatoxine is een gif geproduceerd door vnl aspergillus(schimmel).
    verder is deze maatregel werkelijke onzin. gaan ze straks de silo's waar besmette maïs in heeft gezeten ook laten 'ontsmetten'?

  • politiek

    Beste Kristof Van Hoye
    Onduidelijk is wat u met correctie bedoelt.?
    Ga a.u.b. eens kijken hoe de grondstoffen voor veevoeders aangevoerd worden en hoe die scheepsruimen eruit zien. Wellicht dat u dan uw mening bijsteld.
    Hopenlijk zult u wel begrijpen dat die scheepsruimen , nu na die terechte extra aandacht i.v.m. AFLATOXINE er al wel wat ,,vriendelijker ,, uit zullen zien.

  • Robin

    @ politiek

    Waar doelt u op m.b.t. de scheepsruimen. bedoelt u dat dit normal vieze ruimen zijn?

  • Kristof Van Hoye

    correctie slaat op de verkeerdelijke verwijzing in de titel: daar staat 'aflatoxine-besmetting'....'deze schimmel'. de schimmel is aspergillus, het gif aflatoxine.
    de scheepsruimen zijn mij wel bekend genoeg om te mogen stellen dat de scheepvaart onmogelijk enige verantwoordelijkheid kan dragen in deze materie. alleen al door het feit dat het contact van de grondstof met de wanden een fractie is van wat er in totaal geladen ligt.
    ik blijf er bij dat het ontsmetten van transportmedia spijkers op laag water zoeken is. als je de lijnen zo wenst door te trekken dan kan je na elke vracht alles iedere keer ontsmetten en dat lijkt mij zeer onzinnig en niet haalbaar( lees betaalbaar).

  • politiek

    Beste Robin
    Ik mag aannemen dat de bewuste schipper ook de moeite wil nemen om eens te kijken wat er in zijn ruim ligt. Hoe dat het aangevoerd wordt en hoe het eruit ziet enz. Als bewuste schipper zich niet bewust is dat het de grondstoffen van veevoer zijn , die weer de risico,s brengt voor AFLATOXINE . Mogelijk dat er AFLATOXINE gevormd wordt tijdens die lange scheepstransporten in zijn ruim.
    Misschien weet hij nog niet eens de risicico,s van AFLATOXINE in relatie naar KANKER.
    Als bewuste schipper het allemaal best vind ? zowat dan ?
    Als voerfabrieken het allemaal best vinden ? zowat dan ?
    Als controleurs het allemaal best vinden ? zowat dan ?

  • Flyinghollander

    waarom leg je dit wel bij de schipper neer, maar tijdens de vervuild voer bij jou, niet mee wou doen aan de opkoopregeling? Politiek? Met twee maten meten?

  • jordi 1455

    Flyinghollander politiek probeert gewoon medestanders te winnen om geld te kunnen beuren. hij geeft nu andere onterecht de schuld van praktijken waar hij zich schuldig aan heeft gemaakt.

  • politiek

    Beste Flyinghollander
    Ik wilde NIET meewerken om alles in de doofpot te doen. Frauderen dus. Sterker nog , ik heb zelf opdrachten gegeven om nog veel meer en uitgebreider te onderzoeken. Zoals eerder gemeld. ALLES behoorde vernietigd te worden.
    Waarschijnlijk doodgewoon de exportbelangen.
    Overigens , zoals eerde gemeld , een opkoopregeling WAS ER NIET. !

  • riennl

    Kristof ik ga helemaal met je mee
    Ik ben al 25 jaar betrokken bij de het lossen van schepen
    Ten eerst moet de ontvanger het schip bezemschoon afleveren. Vaak spuiten de schippers ook nog hun ruim uit. Zij willen bij het laden absoluut geen commentaar hebben. Bovendien wordt elk scheepsruim gekeurd voor het laden
    GMP + gaat nu ook adviseren alle grondstof silo s te reinigen
    Oja ook de gereedproduct silo s , De bulkwagens ook nog. Goh de silo bij de boer die we leeggezogen hebben hadden we ook moeten reinigen. Die vergaten we nog even
    Maar ja alles zit weer vol dus dat reinigen zal niet meevallen
    Politiek van een vervoerder in dit geval de schipper mag je niet van verwachten dat hij een deskundige is op kwaliteitsgebied. Hiervoor wordt bij het laden een factor ingezet. Als ontvanger ben je in de zeehavens verplicht dat een factor je belangen behartigd .Gezien je opmerking aan Kristof heb je er echt echt helemaaal geen kijk op.
    en voor GMPplus de boodschap ga nou es niet van alles roepen maar denk eerst es na. Worden ook alle treinwagons gereinigd ?.

  • koestal

    Er was ongeveer 10 jaar geleden een vervuiling van veevoer met lood ,doordat het scheepsruim niet goed gereinigd was,koeien gingen er aan dood,vooral in Noord -Nederland speelde dit probleem,daarom moeten scheepsruimen ook schoon gemaakt worden

Laad alle reacties (6)

Of registreer je om te kunnen reageren.