Home

Nieuws 905 x bekeken

Jumbo: geen eenzijdige kortingsbrief

Veghel – Jumbo Supermarkten zegt geen eenzijdige korting van 3 procent op te leggen aan leveranciers. Contractuele afspraken met leveranciers worden gerespecteerd, aldus de tweede grootste supermarktketen van Nederland.

Het bedrijf zegt wel aan een beperkt deel van de huismerkleveranciers te vragen of ze met het Amerikaanse Daymon het huismerk verder willen ontwikkelen.

De kosten voor Daymon worden deels door Jumbo betaald terwijl verder een 'fee' van leveranciers wordt gevraagd van 1 tot 3 procent van de omzet. Het betreft volgens Jumbo een internationaal gebruikelijke en geaccepteerde methode. Ed van de Weerd, commercieel directeur Jumbo: “het merendeel van onze leveranciers ziet de voordelen van de samenwerking met Daymon en heeft positief gereageerd.”
Volgens Van de Weerd profiteren leveranciers van de groei van het huismerk. Het huismerk van Jumbo ligt sinds 2009 in de schappen en is dus relatief jong. Vorig jaar werd 20 tot 25 procent van de omzet van Jumbo met huismerken gerealiseerd, becijferde Rabobank eerder. De onderneming wil het percentage opvoeren naar 40 procent, nog altijd minder dan Albert Heijn dat 50 procent van de omzet via huismerken binnenhaalt.
Volgens Van de Weerd krijgen leveranciers door de samenwerking met Daymon toegang tot Daymons wereldwijde netwerk van huismerkafnemers. Jumbo wil vanwege concurrentieoverwegingen niet ingaan over welk deel van de huismerkleveranciers is benaderd met de 'kortingsbrief'. Uit een rondgang van Boerderij Vandaag bleek eerder dat belangrijke leveranciers voor vlees, groente, vis en brood zeggen geen brief te hebben ontvangen. Daymon werkt in Nederland exclusief voor Jumbo.

Of registreer je om te kunnen reageren.