Home

Nieuws 498 x bekeken 1 reactie

ING: omzet supermarkten groeit

Amsterdam – Supermarkten zien hun omzet in 2013 met 1,8 procent groeien. Speciaalzaken zoals bakkers en slagers zien hun omzet huist met 2 procent afnemen.

In het algemeen blijft de margedruk in de voedingsdetailhandel hoog doordat de crisis consumenten in de portemonnee raakt. Dat verwacht het ING Economisch Bureau.

Net als in 2012 is groei volgens marktvorsers vooral gevolg van hogere prijzen. Voor 2014 verwacht ING een opnieuw door prijzen gedreven groei van 1,6 procent. In 2012 nam de omzet volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek toe met 3 procent. Het volume droeg slechts 0,1 procentpunt bij aan de groei.
Prijzen zijn vooral gestegen door hogere grondstofkosten bij leveranciers maar in het laatste kwartaal ook door de verhoging van de btw op genotmiddelen zoals sigaretten. Supermarkten profiteren enigszins van de crisis omdat consumenten minder vaak buiten de deur eten en dus bij de supermarkt inkopen.
Voor voedingsspeciaalzaken blijft de trend negatief. Speciaalzaken worden als duurder ervaren en daarom juist vaker gemeden. ING verwacht dat de krimp bij speciaalzaken in 2014 1,5 procent bedraagt. Uitzondering zijn winkels met buitenlandse voedingswaren, zoals Chinese toko’s of Turkse supermarkten.
De voedingsdetailhandel scoort net als in de voorgaande jaren veel beter dan de overige winkels die bijvoorbeeld meubels, elektronica of schoenen verkopen. Hier is al jaren een krimp zichtbaar en ook in 2013 zal de omzet 2,5 procent krimpen, denkt de Amsterdamse bank.

Eén reactie

  • agratax2

    Zouden de consumenten dan bewuster gaan eten en minder luxe voeding in hun karretjes dumpen? Is deze malaise toch ergens goed voor minde obesitas door e veel verkeerd veten.

Of registreer je om te kunnen reageren.