Home

Nieuws 422 x bekeken

Consumenten aten vorig jaar minder rood vlees

Zoetermeer - Nederlandse consumenten aten vorig jaar 1,6 procent minder rood vlees, maar gaven daaraan wel 1,3 procent meer uit dan in 2011. De huishoudelijke aankopen van pluimveevlees daalden met 0,2 procent, maar de bestedingen daaraan stegen met 3,1 procent. Dat blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau GfK, die de Productschappen Vee, Vlees en Eieren hebben aangekocht.

De ontwikkeling van consumptiepatronen tussen de diverse vleessoorten verschilden vorig jaar sterk. Zo daalden de verkopen van rundvlees het meest (-9,6 procent). Consumenten gaven daaraan 3,7 procent minder uit. Bij varkensvlees daalde de afzet vorig jaar met 5,4 procent ten opzichte van 2011. Huishoudens gaven daaraan 4,3 procent minder geld uit. Zij kochten 1,4 procent minder gehakt, maar besteedden daaraan 6,9 procent meer geld. Alleen gemende vleesproducten waren vorig jaar een winnaar, zowel qua volume (+7,7 procent) als bestedingen (+10,2 procent).

De verschuivingen van de aankoopvolumes hebben gevolgen voor de aandelen van de soorten in de totale vleesafzet. Het aandeel van pluimveevlees steeg vorig jaar van 25,1 naar 25,4 procent ten opzichte van 2011. Ook gemengde vleesproducten wonnen terrein (van 11,0 naar 12,0 procent). Die stijgingen ging vooral ten koste van het aandeel van puur varkensvlees. Dat zakte van 24,2 naar 23,2 procent. Het percentage rundvleesaankopen zakte van 8,9 naar 8,1 procent. Gehakt maakt hetzelfde aandeel (19,2 procent) van de totale vleesaankopen uit.

Of registreer je om te kunnen reageren.