Home

Nieuws 356 x bekeken

Beschermde oorsprongskazen doen het beter dan niet-bechermde

Brussel - Producten met een Europees erkende geografische aanduiding, zoals Noord-Hollands kaas met rood zegel, worden 2,23 maal vaker verkocht dan niet-beschermde producten.

Dit meldt de Europese Commissie in een studie over het economische belang van de geografische aanduidingen (GA's). Op kaasgebied zijn het vooral Frankrijk, Italië en Griekenland die profiteren van de oorsprongsbeschermingen. De totale markt voor kazen met een beschermde geografisch oorsprongsaanduiding had in 2010 een waarde van 6,3 miljard euro. De waarde van de kaasafzet onder beschermd label steeg in dat jaar met maar liefst 40 procent. Belangrijkste oorzaak was niet een plots sterk toegenomen populariteit, maar vooral het aantrekken van de Europese zuivelmarkt na een slecht 2009. Feit is wel dat de jaarlijkse omzet van producten met een geografische bescherming gestaag toeneemt.

Nederland doet, vergeleken met de meeste andere Europese lidstaten, nog nauwelijks mee op de markt voor producten met een beschermde geografische aanduiding. In 2010 had Nederland 23 beschermde geografische aanduidingen, waarvan de meeste waren toegekend aan dranken. De waarde van de totale markt voor beschermde labels in Nederland was toen 93 miljoen euro. Welk deel daarvan voor rekening kwam voor kazen, maakt de Europese Commissie om concurrentie-overwegingen niet bekend. De meeste kazen met een Europees bekende aanduiding zijn boerenkazen. De enige beschermde 'fabriekskaas' in 2010 was de zogenaamde Noord-Hollandse BOB-kaas met rood zegel van FrieslandCampina. Deze kaas wordt geproduceerd in de fabriek in Lutjewinkel. Eind 2010 ontving Nederland ook een Europese erkenning voor Gouda- en Edam-Holland-kazen. Deze kazen zijn echter pas in 2012 onder label op de markt gebracht. Daarvan zijn dus nog geen omzetgegevens bekend en meegerekend in de studie.

Nog een belangrijke uitkomst uit de Europese studie naar het belang van geografische aanduidingen is dat van alle producten met zo'n bescherming 76 procent in Nederland zelf werd verhandeld, terwijl 24 procent werd uitgevoerd. Of dit te maken heeft met de soort producten en de distributie van deze producten (kleinschalig en lokaal voor boerenkazen), of dat het andere oorzaken heeft, maakt de studie niet duidelijk. In heel Europa wordt gemiddeld 60 procent van de geografisch beschermde producten in eigen land verhandeld.

Of registreer je om te kunnen reageren.