Home

Nieuws 263 x bekeken

Bakkerijdivisie drukt CSM in het rood

Diemen – CSM heeft in 2012 165 miljoen euro afgeschreven op de divisie die bakkerij-ingrediënten in Europa maakt en boekte mede daardoor een nettoverlies van 63,7 miljoen euro over 2012.

Een jaar eerder werd nog een nettoverlies geleden van 174,3 miljoen euro. De producent van ingrediënten zag de omzet toenemen met 6,5 procent tot 3,3 miljard. Door de afwaardering komt de prijs van ‘Bakery Supplies’, bekend van het broodmerk Waldkorn, op circa 930 miljoen euro. Rabobank en SNS Securities gingen uit van een waarde van ongeveer 1 miljard euro. Volgens de voormalige suikerbietenverwerker ligt de verkoop van de divisie op schema, ondanks eerdere berichten dat een tweede ronde met bindende biedingen enkele weken was uitgesteld.
Exclusief de eenmalige post boekt het bedrijf een brutowinst van 170,8 miljoen, 13 procent meer dan in 2011. De brutowinst exclusief eenmalige posten verbeterde door slimme grondstoffeninkoop en kostenbesparingen, aldus CSM. De onderneming bracht de schuld ten opzichte van de brutowinst bijna 30 procent terug tot 510,9 miljoen euro.
CSM noemt 2013 een jaar van transformatie. De onderneming wil zich volledig toeleggen op Purac, het onderdeel dat melkzuur produceert, en op het Amerikaanse Caravan Ingredients dat onder meer broodmixen, vitaminen en premixen maakt. Purac heeft onder meer in Thailand een lactidefabriek. Het uit melkzuur gemaakte lactide is een grondstof voor polymelkzuur, afbreekbare bioplastics. CSM wil  op termijn een leidende rol in het ontwikkelen van bioplastics.

Of registreer je om te kunnen reageren.