Home

Nieuws 3791 x bekeken 9 reacties

Ultimatum voor Agrifirm Feed

Utrecht – Naast CNV Vakmensen stelt ook FNV Bondgenoten een ultimatum aan Agrifirm Feed. Volgens de vakbond gaat het veevoerconcern niet fatsoenlijk om met personeel.

Agrifirm Feed wil transporten uitbesteden om kosten te besparen, volgens de vakbonden ten koste van 120 man personeel.

Agrifirm Feed ziet transport niet als kernactiviteit. Volgens FNV Bondgenoten is de werkelijke reden van de uitbesteding van de cao Beroepsgoederenvervoer goedkoper uitpakt van de cao van het bedrijf zelf. Welke acties volgen op het verstrijken van het ultimatum op 15 februari 12:00 uur is niet bekendgemaakt.
Uitbesteding biedt meer mogelijkheden om de inzet van transport mee te laten bewegen met de marktontwikkeling, aldus Agrifirm Feed, en geeft een aanzienlijke jaarlijkse kostenbesparing. Agrifirm Feed wil compensatie voor de verschillen tussen de cao Granen en de cao Beroepsgoederenvervoer aanbieden.
Net als CNV Vakmensen wil FNV Bondgenoten dat het verschil tussen de huidige arbeidsvoorwaarden en pensioenregeling bij Agrifirm Feed en de externe transportbedrijven vijftien jaar lang wordt gecompenseerd door Agrifirm. Tevens willen de bonden tien jaar geldende garanties over werkzekerheid.

Laatste reacties

  • trekker123

    Kunnen er weer 120 Polen aan het werk via een of andere faillisementsconstructie van een onderaannemer. Op zich allemaal begrijpelijk maar anderzijds toch te gek voor woorden dan een bedrijf als Agrifirm niet cocurrerend eigen auto's in kan zetten? Je zou nog bijna gaan begrijpen waarom er mensen zijn die Wilders stemmen.

  • joannes

    @trekkertje, wanneer een belangrijk portie van de vervoerskosten, de loonkosten en verder arbeidskosten van die chauffeurs zijn, is het toch logisch dat ze dit aan de orde brengen. Wanneer er een nieuwe, of mogelijke al een bestaande, voerleverancier start met een extern transportbedrijf die met de vervoers CAO uitbetaald is die per definitie goedkoper in transport én kan Agrifirm Feed er uit concurreren. En noem mij eens een boer die niet een paar centen op zijn voer wil verdienen? Ik kan me niet voorstellen dat er boeren zijn die graag de Agrifirm Feed chauffeurs op de bok willen houden en daarvoor meer voor voer willen blijven betalen, voor, zoals het CNV en FNV willen, 15 jaar compenseren met 10 jaar ontslag recht. Dus voor de beslissers bij Agrifirm Feed is het onderhandelen over het transport of afwachten tot de concurrentie de markt overneemt met goedkopere voerleverancies. In beide gevallen zullen de chauffeurs verliezen.

  • W Geverink

    Transportbedrijven kunnen ook niet voor niets rijden. Eerst zetten ze te goedkoop in om bedrijven als Agrifirm over te halen het transport uit handen te geven. Daarna krijg je een verhaaltje van een Agrifirm rep over hoe het uitbesteden van het transport vele Euro's per ton voer zal gaan besparen. Daarna wordt het wagenpark weggegeven en de truckers naar huis gestuurd. Als na een jaar of een paar jaar het contract moet worden vernieuwd komen ze er achter dat voor een vrachtauto met een Pool plotseling net zoveel of meer moet worden betaald. Dan kun je niet zomaar naar een ander overstappen. Voertransport is een specialiteit en niet als koeltransport waarbij tien aanbieders met koelwagens keihard tegen elkaar concureren om een klus binnen te halen.

  • trekker123

    Stel dat zo'n chauffeur bij Agrifirm 100 Euro per dag (12,50 Euro per uur) 'teveel' kost. Uitgaande van 2 vrachten per dag, dat zullen ze toch gemiddeld wel redden? Wat gaat dat dan per per ton schelen? You get what you. Veel succes met de Poolse chauffeurs en hun op het scherp van de snede werkende werkgevers. Niks ten nadele van de Polen overigesn, die doen gewoon ijverig hun werk. Werk waar veel Nederlanders zich te goed voor voelen.

  • joannes

    @trakkertje, het zullen niet alleen de loonkosten zijn maar ook de flexibliteit in het rooster waarmee de vaste kosten (de vrachtauto´s, maar daarmee ook de thuisbasis) efficiënter ingezet kan worden. Hoe hoger de kapitaal kosten hoe kwetsbaarder de ¨variabele¨ kosten worden om ook werkelijk variabel in te zetten.

  • trekker123

    Denk je werkelijk dat een externe partij dat zoveel beter kan? Deels werken ze trouwens al jarenlang met onderaannemers. Is aan de buitenkant van de auto lang niet altijd te zien. Is gewoon in de bedrijfskleuren, maar staat wel met kleine lettertjes op de cabine. Ze weten dus wel hoe ze transportkilometers in moeten kopen.

  • joannes

    Afhankelijk van hoeveel mensen ze van hun dure CAO kunnen krijgen wordt het flexibeler, lees minder kwetsbaar, en goedkoper. Ik kan me voorstellen dat er slimme boeren zijn,of groepen van boeren die grondstoffen inkopen, ze laten verwerken in de Agrifirm Feed molens en ze met flexibel vervoer laten transporteren. Alles daarmee om die CAO heen! Een voerfabriek bestaat bij het feit dat er vele afnemers zijn die die specialiteit niet beheersen of kunnen ivm minimum investerings kosten. De groep boeren wordt kleiner ivm de schaalgrootte en hun initiatief en kennis van voer wordt groter, en daarmee wordt de kwestbaarheid voor continuiteit van de voerfabriek realiteit. Want die boeren stellen eisen en kunnen zelf wat opstarten, wat enkele al doen op het eigen bedrijf.

  • BoB de Bakker

    Op de rmo's van Campina-Melkunie zitten toch ook geen Polen!

  • joannes

    Waarschijnlijk omdat het als grote coöperatie de verkeerde aandacht geeft Bob de Bakker, een voordeel van een groot bedrijfvoor de chauffeurs. Maar met de schaal vergroting bij boeren en de groei van de concurrentie zullen ze het zeker gaan overwegen. De investeringen nodigen 24 uur 7 dagen aktiviteiten uit die met mechanisering steeds minder mankracht nodig heeft. Daarbij; de gunstige concurrentie positie zit in de lage kostprijs, dus alle ingredienten voor een beweging naar ook op dure CAO gebied te kijken wat er mogelijk is zeker bij marktdruk.

Laad alle reacties (5)

Of registreer je om te kunnen reageren.