Home

Nieuws 3364 x bekeken 16 reacties

PvdA wil invoering kentekenplaat trekker

Den Haag – De PvdA heeft via een motie gevraagd om kentekens in te voeren voor trekkers.

PvdA-Kamerlid Attje Kuiken vindt de invoering van de kentekens noodzakelijk om de verkeersveiligheid rondom trekkers te vergroten, mede omdat trekkers steeds meer door bouw- en infrasector worden gebruikt. “De verkeersveiligheid rondom trekkers op de openbare weg is al jaren in het geding. Daarbij geven het Openbaar Ministerie en de politie al jaren aan dat ze niet adequaat kunnen handhaven vanwege het ontbreken van kentekening”, aldus Kuiken in een debat in de Tweede Kamer. Ze wil daarom in het belang van de verkeersveiligheid en gelijke concurrentieverhoudingen over gaan tot kentekening van trekkers en landbouwvoertuigen.

Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu wil het oordeel over de motie aan de Tweede Kamer over laten.  Ze wijst er wel op dat in 2006 het kabinet met een plan kwam voor kentekenplaten op trekkers, maar dat dit door de Tweede Kamer, onder aanvoering van Kamerlid Joop Atsma (CDA) werd afgewezen.

De kosten van een kentekenplaat is 38 euro voor de aanvraag en € 12,50 voor de plaat. Inclusief administratieve lasten voor de ondernemer komen de kosten voor kentekens op ongeveer 100 euro per trekker uit.

LTO Nederland is fel tegen de kentekenplaten op trekkers. In een brief aan de Tweede Kamer wijst LTO-voorzitter Albert Jan Maat erop dat de meeste trekkers maar heel incidenteel gebruikmaken van de openbare weg. Hij vindt het buitenproportioneel om kentekens te verplichten voor alle trekkers. De extra administratieve lasten, in totaal geschat op 49 miljoen euro, passen volgens LTO ook niet in de wens van het kabinet om de regeldruk voor ondernemers te verminderen. LTO pleit als alternatief voor een vrijwillige kentekenplaat voor snellere landbouwvoertuigen. Hiervoor pleitte LTO eerder samen met Cumela, TLN en Veilig Verkeer Nederland.

Laatste reacties

  • schoenmakers1

    wel ja waarom ook niet, weer een kostprijsverhoging erbij, kan er ook nog wel bij, en gelijke concurentieverhoudingen, hoe zit het ook al weer met de belgische loonwerkers die in nederland willen komen werken?

  • trekker123

    Zal de verkeersveiligheid echt verbeteren als er een kentekenplaat op de trekker zit? Met dat niet kunnen handhaven zal het ook wel meevallen. Maar er zijn wel een heleboel instanties en andere belanghebbenden die er weer een mooie inkomstenbron bij zouden krijgen. Het gaat gewoon om het geld, niet om het gezonde verstand. En net als aan geld is daar doorlopend behoorlijk gebrek aan.

  • agropak

    en waarom zou een trekker geen kentekenplaat hoeven te hebben, is bijna overal in de wereld een normaal gegeven, dat ook trekers kentekenplaaten moeten hebben .je moet toch ergens een trekker kunnen traceren. stel dat er een ongeluk oid gebeurd en de trekker rijd door, hoe wil je dan weten welke trekker het was??wat vertel je dan het was een groene of een blauwe om maar wat te noemen?? Nee in mijn optick is een kentekenplaat zelfs noodzaak !

  • agri2

    Mogen we dan de auto(snel)wegen op?

  • boerbarg

    na het rode diesel tijdperk komt het kenteken verhaal, en dan ?

  • Mozes

    Dan komt het chauffeursdiploma.

  • J@gertje

    En zo heeft de PvdA heeft weer werkgelegenheid gevonden voor een legertje ambtenaren bij RDW.
    Eerst registratie en een kentekenplaat en daarna APK en dan komt de houderschapsbelasting vanzelf.
    Dit heeft m.i. meer te maken met geld dan met verkeersveiligheid.

  • trekker123

    En dan naar Duits voorbeeld alles 'ordentlich einstufen'. Je kunt er echt een heel mooi administratief circus met een legertje van ambtenaren en controlleurs er omheen rondom optuigen. Realiseer je wel waar je aan begint als je dit serieus gaat invoeren. Dan kun je dus ook geen wielen meer wisselen omdat de combinatie dan niet meer aan de spedificaties van het kentekenbewijs meer voldoet. Kun je alleen nog gekeurde trekhaken gebruiken etc etc. Je wilt niet weten wat ze vooral in Duitsland al aan onnodige kosten hebben gemaakt om aan ambtelijke voorschriften te voldoen. Laat ze gewoon de maximale rijsnelheid tot 40 km per uur beperken. Wie tot 60 wil kun je inderdaad aanvullende eisen opleggen, dat begint inderdaad meer op vrachtwagenwerk te leggen en bij die snelheden gaat veiligheid ook andere dimensies krijgen. Maar als je een keer in de week met je watervat naar de schapenwei moet dan gaat dat heel best met een trekker zonder kenteken. Allicht moeten verlichting en remmen etc in orde zijn. En gebruik ook gewoon je VERSTAND.

  • gjh

    ongelooflijk !!!! dit is typisch een voorbeeld van ambtenaren fokken hier zit echt niemand op te wachten. nou albert jan maat toon nu maar eens flink verzet en niet over 2 dagen meedraaien maar rechte rug tonen en niet met de rest mee praten ik hoop dat dat je lukt maar meestal niet

  • joannes

    Zouden ze gedacht hebben: We komen geld te kort en werkgelegenheid te kort, dus waarom niet? De buren hebben het ook en ..... Die boeren hebben nog geld zo lijkt het!

  • agratax2

    In de reactie hier boven lees ik genoeg argumenten om als de invoering doorgaat goed te overwegen welke specificaties er op het papiertje moeten staan.

  • vael

    de aangevoerde reden om een kenteken op trekkers te verplichten, met groot kabaal verkondigd door TLN(je weet wel die vervoerdersclub wiens leden onze produkten aan en afvoeren op grote schaal) dat trekkers massaal worden ingezet voor transport in de aannemerij verdwijnt vanzelf. of ze verdwijnen in de failliete boedel bij bouwers en aannemers, of ook deze lieden zijn het voordeel van de rode diesel kwijt en kopen terug vrachtautos. Dus politiek hou je met echte zaken bezig die Nederland wel vooruit helpen!

  • mares

    het is voor de Pv/dA weer een nieuwe melkkoe ,en het leverd weer banen op
    ga zo door ,morgen nog een kentekenplaat op de fiets en rolschaatsen
    hupsa en de VVD en PvdA hebben hun doel bereikt

  • meeuwissen

    rustig maar ik zie het wel als plus punt en jah we worden weer op kosten gejaagd maar: in belgie en duitsland hebben ze al kenteken het komt niet goed uit voor dieven! we mogen misch. binnekort over de provinciale wegen rijden en voor grensboeren is dat geetter met GV platen ook verleden tijd nu is het idd afwachten of we geen keuring krijgen voor trekkers (luchtremmen etc.maar dat is hopelijk nog ff van ons verwijderd allhoewel de meeste grote bedrijven voorlopen op de wetgeving in nederland!

  • Tiny1946

    Vael heeft volkomen gelijk het is zoals je schrijft dat lost zich zelf op.

  • Tiny1946

    Hallo Jan10 ik zie geen reactie van jou heb je soms je trekker ingebracht bij Veraet.

Laad alle reacties (12)

Of registreer je om te kunnen reageren.