Home

Nieuws 16357 x bekeken 82 reacties

Kamer stemt voor kentekenplicht trekkers

Den Haag - Landbouwtrekkers moeten straks zijn voorzien van een kenteken. De Tweede Kamer stemde dinsdag in met een voorstel daartoe van PvdA'er Attje Kuiken.

Wanneer de verplichting ingaat, is nog onduidelijk. Volgens de Kamer begeven trekkers zich steeds vaker op de openbare weg, met grote negatieve gevolgen voor de verkeersveiligheid. Jaarlijks vallen er zo'n vijftien doden en honderd gewonden bij ongevallen waarbij een trekker is betrokken. Hoewel het vaak gaat om niet-agrarisch gebruik, zoals bouwwerkzaamheden of grondverzet, moet de verplichting straks voor alle trekkers gelden.

LTO is faliekant tegen de kentekenplicht. Volgens voorzitter Albert Jan Maat bedragen de administratieve lasten 49 miljoen euro, terwijl boeren zich zelden in een trekker op de openbare weg begeven. Transportorganisatie TLN is juist blij met het voornemen van de Kamer. Het is nu aan het kabinet om met voorstellen te komen.

Laatste reacties

  • schoenmakers1

    zou er dan ook rekening gehouden worden met de trekkers met drempels, versmallingen en zo, zou wel een beetje minder een hindernisbaan mogen worden

  • haverboer1

    of een kenteken een ongeval kan verhinderen. de automobilist heeft vandaag de dag totaal geen geduld. daar komen al die ongelukken van. heb vaak genoeg met 3 voertuigen naast elkaar gereden omdat ze in wilde halen terwijl er een tegenligger aankwam.
    weer onnodig op kosten jagen.

  • joannes

    Weer een voorbeeld van wat de PvdA met de boeren opheeft! Regels, Belastingen en natuurlijk Disciplinering met Controles en Boetes! Bij de volgende verkiezingen kunnen we ze bedanken! Natuurlijk Samen met de VVD die zijn mond niet opdoet en ook vertrouwen schendt! Maar ja, je praat maar over 4 % van de bevolking die nog in agrarische kring zijn brood verdient! Wat maakt het uit, zullen ze denken!

  • jordi 1455

    dat is onderdrukking van een bepaalde bevolkingsgroep voor het Europees gerechtshof er mee of anders demonstratie of een staatsgreep?

  • haam

    mooie taak voor de boerderij redactie om een lijst van deze gebeurtenissen te maken wedden dat het schroom overdreven is

  • fer-rianne1

    Na afschaffing rode diesel, nu invoering kentekenverplichting en straks wegenbelasting??????

  • agri2

    Het is de PvdA die het wil, dus de volgende logische stap wordt wegenbelasting, buiten dat heb ik er weinig op tegen.

  • deer123

    mogen we nu ook op de snelweg,? we hebben ook al witte diesel

  • schoenmakers1

    nee, wij zijn mensen die willen werken, die hebben alleen maar plichten, als je niets doet heb je enkel rechten

  • jan67

    we betalen al wegen belasting zit nl al een gedeelte bij de witte diesel in! Het is wel te hopen dat ze het dan ook voor ALLE trekkers gaan doen zodat de hobbyist ook moet betalen want die zit nl met zn speelgoed trekker meer op de openbare weg dan een boer maar ik vermoed dat die weer zullen worden vrij gesteld

  • w.dekoning1

    hier wordt ik niet blij van het kan alleen maar extra geld gaan kosten want wie weet wat ze allemaal nog meer verzinnen. waar ik heel boos van wordt is het bericht op de site van transport en logistiek nederland. waarin gesteld wordt dat trekkers met gemak 60 km per uur kunnen rijden. dit is een pure leugen de meeste trekkers kunnen dit niet. ook heeft deze organisatie al eens gesteld dat trekkers geen eurovignet hebben. gek he ? het eurovignet heeft betrekking op de autosnelwegen en daar mogen wij trekkerbestuurders niet eens komen.

  • J@gertje

    Nou Jan, moet ik met mijn Intertje 423 geen witte diesel tanken dan?
    De enigste keren dat ik met mijn speelgoed trekkertje op de weg kom, is in de zomer als ik hooi en stro van mijn land moet halen.
    Ik geef toe dat ik niet zo snel ben al jij met je profi trekker maar dan moet je maar even achter mij blijven rijden.
    Dat moet ik namelijk zo vaak als ik met mijn auto naar mijn werk moet, en er in de spits weer zo'n profi met zijn grote trekker voor me rijdt.
    Je vermoeden dat de hobbyisten vrijgesteld worden is niet juist.
    Als je het artikel goed gelezen had, had je kunnen lezen dat ALLE trekkers van een kenteken voorzien moeten worden.

  • Veluwe

    Ik vind dat de oldtimers vrijgesteld moeten worden; die enkele keer dat zij de weg op gaan. Zij rijden niet hard en hebben ook geen absurde zware vrachten. En dan al die oude trekkers die ergens achter in de schuur staan waar nooit wat mee gebeurd.

  • boerderij1

    Op dit moment 15 doden en 100 gewonden.
    Wie zegt dat na het invoeren van het kenteken dit aantal minder wordt?
    Ik geloof er niks van.
    Het is zoals altijd weer BBA
    Boer Betaald Alles

  • Demeter Griend

    Straks ook nog een 2-jaarlijkse APK zoals in Duitsland ?
    Ieder jaar een dikke rekening net zoals bij de auto.

    Als ik zie hoe sommige collega's hun trekkers laten rijden kan het wel eens zijn dat er veel niet meer geschikt is om op de weg te mogen rijden.
    Weet nog goed het begin van de APK bij auto's.

  • fa. de Graaf

    Het wordt tijd dat we gaan optreden tegen deze burocratie en terreur door de burocraten, al jaren zegt de politiek dat er minder regels moeten komen voor het bedrijfsleven terwijl er steeds regels en onduidelijkheden bijkomen. Wie richt de antiburocratische Partij op mijn stem hebben ze al.

  • jk.

    Waarom wordt het verkeer veiliger als er een kentekenplaat op de trekker zit?
    Weer een middel om het ambtenarenkoor bezig te houden.

  • jordi 1455

    brengt geld in het laatje bij de overheid.

  • varkenshouder1

    De nieuwe melkkoe is geboren !!!

  • Ken

    Ik begrijp niet wat het aantal ongevallen en een kenteken met elkaar te maken heeft. Waarom zou het aantal ongelukken verminderen als trekkers een kenteken hebben? Het is volgens mij alleen maar bedoeld om de staatskas te spekken over de rug van de trekkerbezitter.

  • Demeter Griend

    In België mag je niet eens met klompen aan een voertuig besturen. We zijn er nog lang nog niet met Brussel.

  • lepercheron 46

    Straks ook maximaal 25 km per uur anders dikke boete`s, je hebt immers een kenteken. Wat zullen de achter opkomende automobilisten balen, vooral op een smalle weg.

  • jordi 1455

    Ken als ze ongelukken willen verminderen dan kunnen ze beter het openbaar vervoer promoten en de treinen op tijd laten rijden zodat er minder auto's op de weg zijn.

  • info36

    Nederland regeltjesland, het wordt alleen maar erger!

  • Mels

    KU-T-365,dat wil ik erop hebben

  • Mels

    Moet morgen toch naar de coop,neem ik gelijk ff kentekenplaatverlichting mee en een kentekenplaathouder,Goeie voor scrabble..........

  • Mels

    Oja nog ff wat,Wat kost die nieuwe trekker ook weer en wie verleent de subsidie erop(mia/vamil) en waarvan kun je de eventuele rente van aftrekken? Zou die kentekenplaat je nou de kop kosten.Ik zou me veel drukker maken over de vraag of de consument ons voedsel nog wel wil kopen...............en of we nog wel kunnen en mogen telen wat we willen(mestbeleid,achteruitgang van bodemvruchtbaarheid) en of koeien melken nog wel loont over 2 jaar.Moet ik nog meer wakker schuddelarij opdienen??????????

  • passat

    In bijna heel europa zit er kenteken op de tractoren en zoals altijd bij die boeren zullen ze wel weer subsidie krijgen of een of andere premie of inkomensteun

  • Heintje

    hoeveel loonwerkers moeten er failliet gaan voordat ze wakker worden daar die 'geldplukkers'in den haag stelletje schorem... onbegrijpelijk!!!!

  • josstrijbos

    cda werd gestemd door vele boeren.
    massaal trokken de boeren naar andere partijen omdat men zich daarmee associeerde.
    Nu en de toekomst zal echt leren waar men beter mee af is.
    Niet iedere partij is immers boer-minded.

  • Peerke1

    Bij snelheids overtreding straks dezelfde boete opleggen als bij het overige verkeer. Dus bij 40 km per uur boete van 450 euro en in beslagname van rijbewijs voor 2 maanden bij de eerste keer.

  • Mels

    Wat een gezever om niks,Er staan hier artikelen op de site die tientallen malen belangrijker zijn dan dit,laat de proleten voor de apen dit lekker op hun naam hebben,daar kan een deel van de reageerders niets nuttigs bij verzinnen maar hier kja guttegut een kenteken op mijn trekker,wwar moet ik nou de plaat van Jovink doen of weet ik welke plaat.28 van de tot nu toe 32 reacties zijn negatief.Van mij hoeft het ook niet maar andere dingen verdienen meer aandacht dan dit.

  • loef

    Prima mogen we dan ook eindelijk gebruik maken van echte wegen in plaats van die kloot parallel en smalle 30 km! Een baantje voor trekkers op de snel weg wordt transport en logestiek heel blij van!! Hoezo eerlijke concurentie dagje mais hakselen is in belgie 750 euro goedkoper en nu dit gezever weer

  • weerd1962

    Aan dit besluit zullen ongetwijfeld voor- en nadelen zitten. We mogen met het invoeren van dit besluit neem ik aan er ook vanuit gaan dat de maximum snelheid omhoog zal gaan en er een soort van keuringsplicht gaat komen. Anders levert het alleen maar administratieve rompslomp op. Als trekkers dan ook nog eens gebruik mogen gaan maken van de wat grotere wegen waar zij nu nog steeds niet mogen rijden hebben we naast de nadelen tenminste óók nog een voordeeltje. Wat nu nog een groot raadsel is of er ook nog motorrijtuigenbelasting op tractoren zal worden geheven.
    In ieder geval kan het niet zo zijn dat dit soort maatregelen slechts alléén nadelen voor de sector opleveren. Er zal toch enig voordeel in het vooruitzicht dienen te worden gesteld.

  • haverboer1

    reken daar aar niet op

  • Bison

    En zo word het net steeds dichter aangetrokken.
    Jullie arme sloebers laten het nog allemaal zonder slag of stoot gebeuren ook!.

  • Geertjan

    Het zal er ook wel om te doen wezen om aso chauffeurs aan te pakken. Nu kunnen burgers gauw het kenteken doorgeven aan de politie. En die staat dan zo bij je op de stoep.

  • vael

    aangegeven worden door burgers kan ik me niks bij voorstellen, en die 120 euro kosten voor aanvraag en de platen zelf is ook het probleem niet. Hier in de grensstreek met belgie heeft de helft van de tractoren al een plak. die witte diesel doet bij mij meer pijn, dit kost mij ± € 8000,- per jaar t.o.v. collegas 1 km naar het zuiden.

  • gjh

    zo LTO jullie zijn er ook tegen en wat doen jullie er tegen of laten we het zo als gewoonlijk weer gebeuren en roepen jullie weer hard en kijken gewoon toe !!!!!!!!

  • sjang

    Jullie schrijven allemaal dat we dit zonder slag of stoot laten gebeuren, we moeten in opstand komen of ongehoorzaam worden. Jullie hebben nog allemaal niet door dat we een gekozen communisme in deze politiestaat hebben.

  • Mels

    Vael heeft het wel begrepen.

  • gjcamps

    De kosten voor een kentekenplaat en documenten vallen wel mee, de apk keuring, wegenbelasting, duurdere verzekeringen, leges, schorsingen etc zullen meer kosten. Internationaal gezien is het heel normaal dat een voertuig een kentekenplaat en documenten heeft, dus waarom nu pas in Nederland? Kan de regering de verminderde BPM opbrengsten van de gedaalde autoverkopen compenseren....

  • rdegronc

    En de volgende maatregel die op zeer korte tiid ingevoerd wordt om een werkende ondernemer geld uit de zakken te kloppen. Hoe verzinnen ze het.Wat gaat er nog komen. Wat gaan we nu doen ? Wat mopperen via social media en op vergaderingen en vervolgens wachten tot het ingevoerd wordt. Ik denk dat we 'tesamen' de boel moeten organiseren en van ons op een andere manier iets laten horen.

  • Weerkundige

    gewoon een oude trekker rijden van 20 jaar mechin ben dan vrij gesteld

  • ongedierte

    het verhaal dat met tractoren transportbedrijven beconcureerd worden wie vervoerd de meeste landbouw producten volgens mij altijd nog de tansportbedrijven .ik heb zelfchauffeursdiploma en moet nascholing gaan volgen een circus welke weer onnodige banen van vriendjes opleverd die er graag een extra zakcentje bij willen verdienen zonder de handen vuil te maken en deze jongens zijn eerder bang dat transportbedrijven nu sneller naar be voertuigen en snellere tractoren zullen grijpen als alle chauffeurs de dure nascholingen te bekostigen want met be kun je tegenwoordig door gaten in de wet een behoorlijke combinatie besturen of

  • R.frends@tele2.nl

    ERGERT U NIET VERWONDERT U SLECHTS

  • rdegronc

    Wanneer je de commentaren leest van meestal burgers en of transportondernemingen of iets gerelateerd hieraan op de algemene dagbladensite's zou je wel bang worden om nog met een trekker op de weg te komen. Tjonge, hopelijk hebben die personen de agrarische sector nooit nodig in de toekomst. Ze staan al met fototoestellen in de aanslag om overtredende trekkerbestuurders te traceren en vast te leggen. Wat zijn we toch 'criminelen' met die grote trekkers.

  • ongedierte

    sorry op een of andere manier verzende de computer het verhaal al voor ik deze af had maar ik wilde dus eigenlijk nog vermelden dat deze zelfde transport sector samen met de cumulca voor kenteken regustratie hebben gelobbieed om daarmee landbouwvoertuigen een hogere maximum snelheid te laten rijden zodat ze ook intresant zijn voor transport op langere afstand en dus oneigenlijk van het voertuig en deze met een c rijbewijs zware vracht te vervoeren en eigenlijk zo straks de code 95 te omzeilen

  • ed12345

    Natuurlijk vinden transportbedrijven de trekker met de grote kipper op de weg een oneerlijke concurentie als het alleen eigen landbouw producten betreft zullen ze niets zeggen maar als het oa zand vervoer voor derden wordt doet dat zeer kijk maar eens wat die jongens aan wegen belasting en verzekering betalen dus dat zij lobbieen voor een verplicht kenteken is begrijpelijk want daar komt ook een max asbelasting en voertuig controle bij kijken daar kun je vast op rekenen

  • trekker123

    Dat verhaal hebben we inmiddels ook al vaak genoeg gehoord. Wie meent dat je met een trekker zo goedkoop kunt rijden moet gewoon zelf een trekker kopen. Er is niemand die een transportbedrijf verhindert om een trekker met een kipper te kopen. Dat het zogenaamd goedkoop kan komt omdat er nog steeds boeren en loonwerkers zijn die niet zo goed kunnen rekenen. Brandstof, bandenslijtage, de aanschafprijs van een trekker tegenover een vrachtwagen om maar eens wat te noemen.

  • ACB

    Alles word kapot gemaakt,waar je vader en grootvader voor gevochten hebben en Ned groot gemaakt,wordt door een stelletje opvreters in DEN HAAG en BRUSSEL kapot gemaakt. Ze denken dat ze boven iedereen staan ( MAAR WIJ BETALEN HUN SALARIS) Misschien moet men dit kabinet weer eens laten vallen. EENDRACHT MAAKT MACHT)

  • jordi 1455

    hoe door een staatsgreep?

  • jk.

    laat eerst die lui van de LTO maar vallen. eerst rode diesel afgeschaft door kabinet. nu kentekenplicht. was het niet een van de speerpunten van LTO lastenverlichting en minder papierkraam? er wordt niet met genoeg inspanning tegen dit soort regels GEVOCHTEN. ik ben schijtziek van al dat soort volk. nee als het over melkqoutum en derogatie gaat lukt het wel???? LTO is niet eensgezind.......

  • alco1

    Als je het artikel leest is het net alsof de kenteken plaat ongelukken voorkomt.
    Verplicht rij examen voor alle weggebruikers, dat voorkomt ongelukken en het voertuig wat deelneemt aan het openbare verkeer moet voldoen aan de veiligheids eisen

  • AVI

    Het zijn allemaal zakken vullers. Nu weer kenteken plaat. En de ongelukken blijven toenemen, want er komen alleen maar meer automobilsten die niet kunnen rijden. Boeren en loonwerkers moeten altijd voor de rest op draaien en die papierlikkers maar aan ons verdienen.

  • koestal

    luxe jachten zijn nog vrij van belasting ,mogen ook nog varen op rode diesel ,dit is een selectief en elitair groepje die nog zijn vrijgesteld ,jachthavens en aanlegsteigers voor deze boten worden vaak gratis onderhouden door waterschappen ,die op hun beurt weer voor een groot deel financieel worden onderhouden door boeren,de aanleg van deze faciliteiten worden weer gefinancierd door de overheid,vaak is over deze vloot geen belasting betaald en staat vaak op naam van onbekende personen die niet bij de belastingdienst bekend zijn ,hier wordt nauwelijks op gecontroleerd.

  • frs24k

    Het mooie van de Nederlandse wet is dat er regels zijn voor de regels om de regels voor de regels te regelen zodat de regels geregeld zijn door de regels voor de regels om de regels te regelen.

  • johannetje

    LOL @ #46!!

    de reden voor invoering lijkt me inderdaad wat krom. Auto's met kenteken botsen niet of minder?

  • reiziger

    nu nog rekening rijden voor trekkers en we naaien onze boeren voor 300 % in 3 maanden tijd en binnen en jaar ook nog een belasting tarief van 150 % voor de landbouw en we kunnen de rest van nederland weer de ww uitkering betalen of nog als last no least de rabobank nationalizeren

  • reiziger

    nu nog rekening rijden voor trekkers en we naaien onze boeren voor 300 % in 3 maanden tijd en binnen en jaar ook nog een belasting tarief van 150 % voor de landbouw en we kunnen de rest van nederland weer de ww uitkering betalen of nog als last no least de rabobank nationalizeren

  • reiziger

    nu nog rekening rijden voor trekkers en we naaien onze boeren voor 300 % in 3 maanden tijd en binnen en jaar ook nog een belasting tarief van 150 % voor de landbouw en we kunnen de rest van nederland weer de ww uitkering betalen of nog als last no least de rabobank nationalizeren

  • Bison

    De plaat blijft hangen wereldburger.lol

  • huisverkoop

    Minder regels was het toch,of is minder meer bij de overheid

  • Hoevink

    Blijft voor ons boeren maar één oplossing: dit weigeren we massaal. Doen we gewoon niet. Aan onzin werken we niet mee.

  • Mozes

    Die kentekenplaat kan ik mij niet druk om maken. Dat de rode diesel weg is, is veel erger. Niet alleen voor eigen gebruik maar ook voor de loonwerker die zijn kosten doorberekent naar de boer. Dát kost ons geld, die kentekenplaat niet.

  • SkeereStudent

    Hoe gaat een kentekenplaat de verkeersveiligheid verbeteren? Politiek Den Haag laat weer eens zien dat ze totaal geen realiteitsbesef hebben en te incompetent zijn voor hun huidige functie in de politiek. BAH

  • pietjepok

    waarom gaan we er met ze alle niet tegen in iedereen schreeuwt maar niemand doet iets

  • WTR

    En hierna? Kenteken op de aanhangwagens, op werktuigen, APK en wegenbelasting. Die ambtenaren die op rode diesel controleerden bij het 'normale wegverkeer' moeten toch ook een dagbesteding hebben. Maar klaag niet hoor, wordt ik gepakt, dan pak ik gewoon terug. Hoe? Nooit slapende ambtenaren wakker maken, worden ze alleen maar sjagerijnig van!

  • deer123

    Moet een kruiwagen straks ook een kenteken hebben, loop zo nu en dan over de weg !

  • Mels

    Ja en vergeet de verlichting niet...........

  • Jan Vos

    Als toch al ons geld naar Den Haag moet kunnen we het daar net zogoed overnemen. Menig van ons zou het beter doen.

  • Mels

    Jan vergeet de wal en de beste stuurlui niet he,je begeeft je snel op glad ijs....

  • wmeulemanjr1

    Een agrarich bedrijf draait altijd door, of er nu wat verdient word of niet, hier kan wel geld worden geplukt, misschien voor griekenland die toch nooit terugbetaald!

  • CATGVO

    Zoals bekent het zijn allemaal 'banen'. Niet dat het economisch iets oplevert, zoals al vele banen eerder. In Nederland zijn we al jaren niet meer bezig om de economie te verbeteren, men poogt enkel maar zal nooit slagen. Gebrek aan toekomst visie, men kijkt enkel naar morgen en niet wat nodig is voor de komende 10 of 20 jaar. Dit is te moeilijk voor de hedendaagse politicus daarom wordt het achtergelaten, het is toch makkelijker om op korte termijn te denken.
    Zie ook de gehele economische crisis van de laatste jaren, enkel en alleen paniek voetbal. En dagelijks maar melden dat het slecht gaat, ja dan zal het ook in geen 100 jaar verbeteren.

  • JKAG

    Kenteken is nog tot daaraantoe maar je kunt wel bedenken wat er dan (met tussenposen) achteraankomt : wegenbelasting en apk ,en die kosten blijven doorgaan.

  • Mels

    Apk zal mits niet overdreven de verkeersveiligheid bevorderen.Nu nog zorgen voor een deugdelijk rijbewijs want als we eerlijk zijn is het van de zotte dat een snuitertje van 16 met 60 ton en 50 km per uur over de weg mag waar een vrachtwagen diezelfde 60 ton niet eens mag wegen en er een enorm rijbewijs voor nodig is.Die wegenbelasting gaan we natuurlijk niet betalen want dat zit al in de witte diesel verrekend.Lto moet hiervoor echt zijn tanden laten zien maar helaas kan een hond niet bijten zonder tanden......

  • trekker123

    Die trekker met aanhanger mag net zo goed geen 60 ton wegen en ook geen 50 per uur rijden. En daar wordt ook op gehandhaafd!!! Tot 40 per uur wordt er overwegend nog gedoogd, zit je daar boven dan wordt er vanaf 25 per uur geschreven. Daar kunnen in den lande meerdere mensen over meepraten. En dat aantal combinaties dat 60 ton weegt dat gaat ook nog wel meevallen.

  • Mels

    Maar mogelijk is het wel en dat is wat ik duidelijk wil maken. Beboet worden zal afhangen waar je 50 rijd denk ik. Hier is het nooit een probleem.

  • boerrick

    Ik ben dan wel zwaar tegen het invoeren van een kenteken op trekkers maar is een gedeelte daarvan niet te danken aan misbruik van de huidige regels. Dit is in een zekere mate gedoogd. (harder dan 25 en jongeren van 16-18 met machines achter de trekker, alleen rijden is namelijk toegestaan maar werken met zware machines niet).
    Nu wijzen ze ongelukken daar aan toe en dat willen ze beperken. wat ook logisch is want wie heeft er een trekker op de kleine rotweggetjes, fietsers en ongeduldige auto's volledig onder controle. Ike niet. Het is alleen jammer dat ze de verkeerde oplossing kiezen en wij/ boeren hier voor moeten betalen.

  • aaltevaarder

    peng 16, rij ook zomaar niet te hard in de flevopolders plukken ze je al van de weg als je boven de 40 rijdt ende boete begint dan te tellen vanaf 25 km/uur dus dikke kassa voor de staatskas

  • danny.kroeze

    Het verbod op de rode diesel hebben we al gevreten en de invoering van het kenteken kan ik me niet zo druk om maken. Waar ik me eerder druk om maak is het verbod op gewasbeschermingsmiddelen die neonicotinoiden, fipronil en 5 typen azolen bevatten, dit betekend voor de akkerbouw een heel groot probleem om gezond uitgangsmateriaal te telen. Het is dan ook te hopen dat er een keer een flinke mis oogst of een keer helemaal niks wordt geoogst. Het zou goed zijn dat die vakken in de supermarkt een keer leeg blijven komen die bureaucraten er een keer achter waar hun eten nou echt vandaan komt. Laat die rode en groene maar een keer verhongeren zou goed voor ze zijn.

  • ed12345

    Danny Kroeze ik kan je frustratie heel goed begrijpen maar lege vakken in de super lijkt mij bijna onmogelijk ;europese misoogst ,dat komt het uit zuid of noord America of azie ook zien we vaak voedsel uit afrikaanse landen in de supers.Duurder ,jazeker maar als ik het nederlandse autopark bekijk is dat niet HEEL ECHT een problem
    .Danny tussen haakjes ik ben zelf zaaizaad teler

Laad alle reacties (78)

Of registreer je om te kunnen reageren.