Home

Nieuws 513 x bekeken

General Mills: consumenten accepteren hogere prijzen niet

Minneapolis – General Mills blikt terug op een moeizaam jaar waarbij consumenten prijsverhogingen voor haar Yoplait-yoghurt niet accepteerden. Vooral door overnames groeide de omzet in het laatste kwartaal 6 procent tot 4,88 miljard dollar (3,69 miljard euro) terwijl de brutowinst 10 procent is toegenomen tot 959 miljoen dollar (726 miljoen euro).

Het voedingsconcern uit Minnesota nam in 2012 voor 2 miljard dollar Yoki over, een Braziliaanse fabrikant van ontbijtgranen, thee, sauzen en kruiden. De onderneming nam tevens Yoplait Canada over. In de zomer van 2011 nam General Mills al een meerderheidsbelang in de houdstermaatschappij van Yoplait in Frankrijk. Het bedrijf is nog bezig met de integratie en stroomlijning van de overgenomen ondernemingen.
Door de overnames steeg het afgezette volume in ponden met 10 procent, aldus topman Ken Powell. De topman vormt het bedrijf toenemend om van een op de Amerikaanse en Europese markt gerichte producent van ontbijtgranen, naar een internationale leverancier ook van yoghurt, ijs (Haagen-Dazs), snacks en kant-en-klaarmaaltijden.
Op de West-Europese markt zag Powell stagnatie van de markt waarbij consumenten bij hogere prijzen ophouden te kopen. Omdat de onderneming met veel producten slechts 10 tot 25 procent van de huishoudens bereikt, valt de schade volgens Powell mee in vergelijking met concerns die in 50 procent of meer van de huishoudens worden geconsumeerd, waarbij gedacht kan worden aan Unilever en Nestlé. Er is zelfs nu ruimte voor groei.
Voor ontbijtgranen is de West-Europese markt nog altijd nummer één voor General Mills, maar Powell voorziet binnen vijf jaar een verschuiving naar Oost-Europa, Azië en Latijns-Amerika. In China betreft de omzetgroei van General Mills over alle productcategorieën heen dubbele cijfers. Door de overname van Yoki kan General Mills volgens Powell ook in Brazilië een sterk fundament voor alle producten leggen.

Of registreer je om te kunnen reageren.