Home

Nieuws 1556 x bekeken 7 reacties

‘EU-rapport macht supermarkten schokkend ongenuanceerd’

Leidschendam – Een Europees rapport waarin supermarkten worden beticht van machtsmisbruik is “schokkend ongenuanceerd” en gebaseerd op cijfers van lobbygroepen van merkenproducenten.

Grote voedingsconcerns misbruiken het beeld van de arme boer. Dat stelt directeur Marc Jansen van de brancheorganisatie van supermarkten in Nederland, het CBL.

Het Europese Economische en Sociale Comité (EESC) adviseert de Europese Commissie en het Europees Parlement. In het comité zijn vertegenwoordigers uit alle lidstaten en van alle branches aanwezig. Toch vindt Jansen het extreem kritische rapport “ondubbelzinnig retail-bashing” en “een Europees instituut onwaardig.”
De in het rapport aangehaalde percentages van leveranciers die slachtoffer zijn geweest van contractbreuk of eenzijdige kortingen gelooft Jansen niet direct. “Ze zijn afkomstig van enquêtes van Food Drink Europe en de European Brands Association. Die hebben maar één agenda: hogere prijzen afdwingen bij de afnemers.”
Voorman Albert Jan Maat van LTO Nederland zegt het rapport “direct te ‘pluggen’ bij Eurocommissaris Ciolos”, hoewel hij de term “machtsmisbruik” uit het rapport te sterk vindt voor de Nederlandse situatie. “We gaan dit inzetten in ons pleidooi voor aanpassing van mededingingsregels die bundeling in producentenorganisaties eenvoudiger maakt.”
Maat vindt wel dat het rapport impliceert dat agrariërs zelf meer moeten bewegen om tegenmacht te organiseren. Dat vindt Jansen ook. “Als je een kleine producent bent zonder onderscheidend product, dan lever je jezelf over. Maar supermarkten doen vooral zaken met grote tussenpartijen als FrieslandCampina en Vion, en die zijn te groot om zielig te zijn.”
Jansen wil wel toegeven dat “het spel keihard wordt gespeeld” en dat “belangen soms tegengesteld” zijn. “Twintig jaar geleden dicteerden de producenten de markt omdat de keten aanbodgestuurd was. Nu is de wereld vraaggestuurd, waarbij supermarkten met huismerken ook nog eens aantonen dat veel A-merken niet altijd iets heel bijzonders maken. Die grote producenten gebruiken het beeld van de arme boer voor hun lobby.”
Wat supermarktkenner Gerard Rutte betreft, hebben boeren te laat geanticipeerd op de groeiende macht van supermarkten. “De tendens is al jaren aan de gang. Als je nu bij onderhandelingen verliest, moet je dat jezelf aantrekken.”

Laatste reacties

  • w v gemert

    Wat een arrogante reactie van Marc Jansen,die honderden deskundigen die aan dit rapport hebben meegewerkt snappen er niets van, alleen de CBL die weet het. Ik zou haast het woord asociaal er op willen plakken , oogkleppen. Diegene die nu nog denken dat met deze CBL nog te praten is over eerlijke prijs voor een eerlijk product is wel erg goedgelovig. Zonder politieke ondersteuning (dwang ) komt daar niets van terecht.

  • joannes

    De volgende keer moet je hem een spiegel voorzetten wanneer hij het over ¨bashing¨ heeft. Hij komt zeker niet door dezelfde deur en wachtkamers als de verkopers bij zijn opdrachtgevers: De retailers! Die verkopers worden ontvangen in zogenaamde ¨zweetkamertjes¨!

  • bankivahoen

    Rutte en Janssen heb je nog nooit kunnen betrappen op ook maar een enkel positief iets over boeren en tuinders! Het is altijd hun eigen schuld,maar die gedachtengang leeft wel meer bij niet ingewijden ! Arogante roeptoeters die graag bewust mensen op de tenen gaan staan.

  • Rozalien

    Als Marc Jansen geïrriteerd raakt dreigt er kennelijk eindelijk ergens een deuk in een pakje boter geslagen te worden. Het voordeel van zijn reacties is trouwens altijd, dat hoe uitgesprokener hij wordt, des te duidelijker het voor de lezer wordt hoe hij er werkelijk in zit. Jammer dat AJ Maat, altijd bang voor ruzie, zich meteen weer haast om wat woorden uit het rapport af te zwakken. (Hoe gaat hij dat trouwens straks weer rechtbreien bij de makers van het rapport?)
    En die arme boer, die is te laat en loopt overal achteraan. Had zich moeten organiseren... Dat heet bundelen, en dat is met onze achterhaalde mededingingswetten nog altijd streng verboden. Dat vond Marc trouwens nooit zo'n probleem, die wil met boeren in die positie altijd wel armpje drukken, getuige z'n laatste uithalen tijdens de 2%-actie.
    Wat dan: de boer had nu eenmaal moeten innoveren.... Ok, wij hebben onze koeien al meermaals dringend verzocht om eens een keer melk met aardbeiensmaak uit die uiers te laten komen. Maar helaas, ze begrijpen het nog niet zo. (“Melk is gewoon melk”, zegt ook FC immers in de reclame.)
    Eigenlijk zegt de voedingsindustrie: 'we kunnen die boeren inderdaad nu echt niet langer blijven uitknijpen, maar WIJ willen ons rendement niet inleveren, dus retail, trekken jullie je beurs maar'.
    Hoe gaat dit verder? Jongens, ik zou zeggen: kom maar op. Dan ga ik er even voor zitten. Wordt vervolgd.

  • BeterBoeren

    Als agrarisch bedrijfsontwikkelaar van BeterBoeren heb ik op facebook een reactie gegeven op dit artikel, hierin schrijf ik o.a.:

    'Wat als er een geheel nieuwe winkelketenformule zou komen, een formule waarbij de schakels tussen agrarier en de keten zo kort mogelijk is? Waarbij de verwerking tot eindproduct, zo mogelijk, op agrarische bedrijven plaatsvindt en de agrarier een betere, eerlijkere prijs ontvangt voor zijn producten. Daarbij ook de mogelijkheid krijgt om mee te investeren in de winkelketen en daardoor ook deelt in de winst van de keten? Zou dit de vicieuze cirkel van neerwaarts naar opwaarts kunnen bewerkstelligen? Door de betere prijs en winstdeling agrariers ruimte geven om nieuwe investeringen te doen om nog beter in te spelen op de wens van de consument?

    Zou dit het toekomstperspectief kunnen zijn waarop de agrarier zit te wachten?'

  • abtje

    Denk het niet, als boer kies ik ervoor om tussen de koeien te werken, niet om ook nog eens de melk te verwerken en te verkopen als mede-supermarkt eigenaar of firmant of wat dan ook.
    Dit lijkt op het oude geniale idee van de LTO om je bedrijf te verbreden met caravans, gehandicapten dagbesteding, viskwekerij, campings, kindwerdagverblijf of zorgboerderij.
    Allemaal prachtig als je dat wilt, maar als je alleen maar wilt melken en met koeien bezig bent,en daar je liefde en zaligheid in wilt stoppen, tja dan moet je het maar uitzoeken.

  • abtje

    Kinderdagverblijf ipv kindwerdag uiteraard.

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.