Home

Nieuws 684 x bekeken

Verkoop en bestedingen varkensvlees dalen fors

De huishoudelijke aankopen van en bestedingen aan varkens- en rundvlees dalen fors ten gunste van pluimveevlees. Dat blijkt uit cijfers van het bureau GfK.

Consumenten kochten in de eerste drie kwartalen van dit jaar bijna 63.000 ton varkensvlees. Dat is een daling met 6,8 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aandeel van varkensvlees in het totale pakket roodvlees zakte zodoende van 31,2 naar 30,1 procent.

Voor rundvlees bedraagt de vermindering in dezelfde periode 5,6 procent naar bijna 22.000 ton. Daarmee daalt het aandeel van rundvlees in de totale aankopen van roodvlees van 10,6 naar 10,3 procent. Het inzakken van de consumptie van varkens- en rundvlees komt ten gunste aan de aankopen van pluimveevlees. Die stegen met 1,4 procent naar 76.000 ton. Dat blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau GfK, die de Productschappen Vee, Vlees en en Eieren publiceren.

Bij de bestedingen van huishoudens lopen de verschillen in de ontwikkelingen tussen de verschillende vleessoorten nog meer uiteen. Zo gaven consumenten in de eerste drie kwartalen met bijna 457 miljoen euro 4,4 procent meer uit aan pluimveevlees dan in de eerste negen maanden van 2012. Bij varkensvlees bleef de daling beperkt tot 3,4 procent naar bijna 433 miljoen euro. Aan rundvlees gaven consumenten 6,6 procent minder uit met 228 miljoen euro.

De ontwikkelingen bij de consumptiepatronen bij huishoudens in de eerste negen maanden versterken de trends voor varkens- en rundvlees in de afgelopen jaren. Consumenten verminderden hun consumptie van varkensvlees tussen 2010 en 2013 met 15,9 procent naar zo'n 85.000 ton (geschat op basis van de eerste negen maanden). Hun uitgaven daaraan zakten met 7,2 procent naar bijna 593 miljoen euro. Voor rundvlees bedraagt de daling van de aankopen in de afgelopen drie jaar 11,3 procent naar een geschatte hoeveelheid van ruim 30.000 ton. De bestedingen daaraan daalden met 11,5 procent naar bijna 322 miljoen euro.

Bij pluimveevlees bereikt de afzet in 2010 het hoogtepunt met bijna 104.000 ton. In 2011 zakte die naar bijna 100.000 ton om dit jaar weer te stijgen naar bijna 102.000 ton dit jaar. Huishoudens gaven daaraan ruim 612 miljoen euro uit. Dat is 8,7 procent meer dan in 2010.

Of registreer je om te kunnen reageren.