Home

Nieuws 512 x bekeken 1 reactie

Omzet supermarkten stijgt met 2,3 procent

Amsterdam - De Nederlandse supermarkten hebben dit jaar een hogere omzet gedraaid. In totaal gaat het om een gezamenlijke omzet van 33,33 miljard euro, een stijging met 2,3 procent ten opzichte van 2012. De kerstverkopen vielen tegen.

Dat meldde marktonderzoeker GfK dinsdag op basis van voorlopige cijfers. De omzetstijging in 2013 is goeddeels het gevolg van hogere prijzen van bijvoorbeeld groente, hogere accijnzen en de btw-verhoging voor non-food die een groot deel van het jaar van kracht was, zegt supermarktdeskundige Joop Holla van Gfk in een toelichting.

De gemiddelde omzet per kassabon lag met 22,24 euro 1,7 procent hoger dan in 2012. Ook rekenden consumenten gemiddeld 0,6 keer vaker een kassabon af, blijkt uit de GfK-gegevens.

Vooral de laatste twee maanden van het jaar stond de omzet van supermarkten onder druk. In november was voor het eerst in 2013 sprake van een daling, met 0,6 procent. Ook de kerstverkopen bleven achter bij de verwachtingen. In week 51 en 52 draaiden de supermarkten per week een gemiddelde omzet van 730 miljoen euro, 0,3 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar.

Volgens Holla trokken de supermarkten die op eerste en tweede kerstdag open waren in totaal ruim 400.000 bezoekers. ,,Doordat er meer winkels open waren, zijn dat er beduidend meer dan vorig jaar.''

Het winkelgedrag van supermarktbezoekers werd in 2013 beïnvloed door de recessie, zegt Holla. Een groeiend aantal consumenten bespaart op voeding. Volgens de supermarktdeskundige geldt dat inmiddels voor een op de drie huishoudens. Zij sparen geld uit door aanbiedingen en huismerken te kopen of gaan vaker naar een goedkopere supermarkt.

GfK verwacht dat die trend de komende tijd doorzet. De omzetgroei zal mede daardoor in 2014 gering zijn. GfK houdt het voorlopig op 1 procent.

Eén reactie

  • agratax2

    Bewust besparen op voeding is zeer positief zolang het niet leidt tot slechte voeding. Zou er inderdaad de afgelopen jaren te veel eten in de container zijn beland door ondoordachte inkoop gedrag? Ik mag hopen dat de consument tot de conclusie komt dat eten ook gezond kan zijn als er minder toegevoegde waarde (bewerkingen, mooi doosje etc.) in zit en dus goedkoper is en dat de meeste producten enkele dagen tot soms weken na de einddatum nog heel goed te gebruiken zijn.

Of registreer je om te kunnen reageren.