Home

Nieuws 4178 x bekeken 13 reacties

Strengere regels voor vervoer vaste mest

Den Haag – Transporteurs van vaste mest moeten verplicht een vast AGR-GPS-systeem gaan inbouwen in de vrachtwagens.

Daarnaast wil staatssecretaris Sharon Dijksma van landbouw de monstername van vaste mest voortaan laten uitvoeren door onafhankelijke, geaccrediteerde laboratoria. Daarmee moet de kwaliteit van de monstername op een objectieve en eenduidige manier geborgd worden. Dat schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer. De maatregelen moeten fraude met vaste mest beperken. Doelstelling is dat de nieuwe regels per 1 juli 2014 van kracht worden.

In het huidige systeem bemonsteren transporteurs de vaste mest zelf en wordt gebruikt gemaakt van losse GPS-koffers bij het transport. Dit blijkt te fraudegevoelig. Bij transport van drijfmest is een ingebouwde AGR-GPS al langer verplicht. De kosten van de monstername zullen door het nieuwe systeem stijgen. "Deze zouden ingeperkt kunnen worden door met partijmonsters te werken", aldus Dijksma.

Om fraude met mest aan te pakken wordt tevens gekeken naar mogelijkheden om mestopslagen op een effectievere manier te registreren en te controleren en om onevenwichtige aan- en afvoer van mineralen bij intermediairs aan te pakken.

Laatste reacties

  • info36

    Hoi hoi weer meer regels. Ga zo door regering.

  • Elevage

    stront aan de knikker....

  • probe14

    Op verzoek van lto. Weten we het nog?

  • Mozes

    Waar geven de vorige reageerders de voorkeur aan: nog lagere aanwendingsnormen of de afvoer van mest op een betrouwbare manier registreren?

  • info36

    Ik geef de voorkeur aan nog meer regels. Ze zijn allemaal zo nuttig. Heerlijk gewoon.

  • massy

    Jammer dat ze geen HOND (normale mensen) meer vertrouwen maar ja dat komt natuurlijk door die banken.Ze scheren natuurlijk iedereen over de zelfde kam.

  • domme boer

    nog eventjes en elke vracht mest wordt begeleidt door 3 man van de nvwa en 2 busjes met MEers, ze zullen die boeren wel eens leren hoe je met dat levensgevaarlijke goedje om moet gaan, en het is nog goed voor de (schijn)werkgelegenheid ook.

  • domme boer

    Geachte mozes ik noem dit chantage !

  • minasblunders1

    Vanderven, Mozes snapt nog steeds niet dat de nitwitten van het ministerie van onkunde bezig zijn de gevolgen van hun eigen onbenullige mestwet achterna te jagen. Zolang men bezig blijft met dit onbenullige telwerk, zolang zal er 'fraude' gepleegd worden. De saldobedrijven moeten tenslotte érgens met hun zwarte mest blijven.

  • koestal

    bezigheidstherapie voor ambtenaren

  • ed12345

    Als ik het verkeerd zie graag 'n corrective. Vaste mest wordt vervoerd met kippers die van alles en nogwat vervoeren die zitten niet te wachten op een of ander kastje op de truck wat zo af en toe gebruikt wordt dan gewoon geen mest in de bak

  • Gerjo-Kompier1

    ik zie veel vaste mest transport in containerbakken, die alleen voor opslag en transport van deze mest ingezet worden. Kunnen zo van vrachtwagen naar vrachtwagen overgezet worden. Dan moet op iedere bak al een herkenningssysteem, anders heeft de hele electronica poespas op de truck geen nut.
    Ik denk dat transportbedrijven niet snel als tussendoorvracht een lading vaste mest in hun kipper / trailer laden: teveel schoonmaakwerk.

  • j.verstraten1

    Dit is niet bedacht voor 'normale' vaste stro of kippen mest maar voor bewerkte mest, de dikke fractie na mestscheiding. Dit vanwege het feit dat er blijkbaar teveel 'normale' (aldus mts de laat) mensen
    niet op een manier mee omgaan die het vertrouwen vd overheid geniet.
    Hoe zou het toch komen...
    En minasblunders waarschijnlijk zal het zwarte mest circuit hierdoor wel kleiner worden. Evenals de hoeveelheid geëxporteerde kg fosfaat, oftewel het papierenmestoverschot zal groeien, en de markt van 2e hands mestscheiders ook.
    mvg

Laad alle reacties (9)

Of registreer je om te kunnen reageren.