Home

Nieuws 5020 x bekeken 17 reacties

Kentekenplicht effectiever dan rijbewijs

Den Haag – De Raad van State (RvS) vindt dat de invoering van kentekens op trekkers effectiever is voor het verbeteren van de verkeersveiligheid dan het invoeren van een trekkerrijbewijs. Dat blijkt uit het advies dat de Raad heeft gegeven op het wetsvoorstel voor invoering van het T-rijbewijs van minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen.

Met een kentekenplaat kan de politie de regels rondom landbouwverkeer beter handhaven, is het argument voor meer veiligheid door een kenteken.

Met het wetsvoorstel van Schultz wordt een rijbewijs ingevoerd voor de categorie T (T-rijbewijs). Daarmee wordt het huidige trekkercertificaat voor bestuurders vanaf zestien jaar afgeschaft. Aanleiding voor het wetsvoorstel is het aantal dodelijke verkeersslachtoffers waarbij landbouwvoertuigen betrokken zijn. De verbetering van de verkeersveiligheid bij deze categorie blijft significant achter bij die van andere categorieën verkeersdeelnemers.

De Raad van State onderschrijft het doel van het verbeteren van de verkeersveiligheid. De Raad wijst er echter ook op dat de Onderzoeksraad voor de Veiligheid heeft geadviseerd een kentekenplicht voor trekkers in te voeren. Ook bestuurt slechts een beperkte groep bestuurders zonder enig rijbewijs de bedoelde voertuigen. Daarom zal volgens de Raad van State het T-rijbewijs het probleem slechts gedeeltelijk oplossen. Invoering van een kentekenplicht lijkt effectiever te zijn.

De invoering van het T-rijbewijs was oorspronkelijk onderdeel van een pakket maatregelen om de verkeersveiligheid voor trekkers te verbeteren. Het pakket bestond uit een rijbewijsplicht, kentekening en een snelheidsverhoging naar 45 kilometer per uur. In de Tweede Kamer was aanvankelijk veel kritiek tegen de kentekens, waarna dit uit het voorstel is gehaald. Inmiddels is in de Kamer een motie aangenomen om toch kentekens in te voeren. Schultz is hier mee bezig, maar het voorstel is nog niet af, waardoor het niet gelijk behandeld en ingevoerd kan worden.

Voor het T-rijbewijs moet straks praktijk- en theorie-examen worden gedaan bij het CBR. De verwachte kosten hiervoor zijn 270 euro examenkosten en 55 euro per rijles.

Bezitters van een autorijbewijs (rijbewijs B) hebben tien jaar de tijd om de T-aantekening op te laten nemen op hun rijbewijs zonder examen te doen. Doelstelling is dat het nieuwe rijbewijs per 1 januari 2015 van kracht wordt.

Laatste reacties

  • agratax2

    Kan iemand mij aangeven op welke wijze een kenteken bij kan dragen aan de verkeersveiligheid? Als een kenteken nl. veiligheidsverhogend werkt zou ik het direct willen invoeren voor fietsers, een van de meest kwetsbare groepen in het verkeer.

  • kvdmeer1

    agratax1

    Een kenteken draagt niks bij aan verkeersveiligheid.
    Maar een gekentekend voertuig heeft een identiteit.
    Iets wat een identiteit heeft kun je regels voor opstellen en controle op uit oefenen. Op kenteken kan de kentekenhouder als verantwoordelijk worden aangesproken.
    In praktijk veranderd er niets maar een jurist
    Kan hier kruidige soep van koken.
    Er is immers een voertuig op naam geregistreerd.

  • Tiny1946

    Verkeer veiliger maken door een kenteken bij landbouw voertuigen is om te lachen , de groepen fietsers die soms tussen de landbouw voertuigen en machines kruipen en zeer gevaarlijke dingen doen, dat is naar mijn inzien zeer gevaarlijk. De landbouw voertuigen moeten weer wat geld in het bakje brengen zodat ze weer wat nietsnutten te werk kunnen stellen.
    Waar is onze standsorganisatie zijn dat nu allemaal ja knikkers die LTO toch he.

  • tempert

    Waanzinnig idee dit is gewoon geld uit de jas kloppen van de boeren
    om zo weer mensen aan het werk te helpen om alles te controleren

  • polsbroek

    Het is toch te gek voor woorden als je al meer dan 40 jaar trekker gereden heeft je 300 euro uit je zak te kloppen maar ja die die dit verzinnen zijn het gewend dit door tebereken met wat meer

  • maatje 1904

    met een kenteken zijn er weer meer boetes uit te delen aan hardwerkende mensen dat is het enige doel en de rest is onzin..

  • agri2

    Veel effectiever zo'n kentekenplicht, vooral om belastingen te kunnen heffen. Straks nog een km registratie in de trekker om aan te tonen dat je niet teveel privé rijd.

  • A.B.Vink

    polsbroek, je hebt niet goed gelezen... als je al 40 jaar trekker rijdt, dan heb je waarschijnlijk ook een autorijbewijs, je hoeft geen lessen te nemen en examen te doen... juist voor jou is de regeling dat je 10 jaar de tijd krijgt om de T op je autorijbewijs toe te laten voegen (bij de volgende reguliere verlenging dus...) Die 300 euro gaat het jou dus niet kosten. Wel al die jongeren die dat geld niet hebben en niet kunnen verdienen omdat ze het rijbewijs niet hebben.

  • Parel

    Lekker op de trekker.

  • vanWijnbergen

    Als er bij het kenteken ook een jaarlijkse keuring van trekkers (zoals bij auto's) verplicht wordt, kan het wel bijdragen aan veiliger verkeer. Anders is het idd de grootste onzin!

  • info460

    Iedereen wil graag zo veilig mogelijk over de weg. Alles wat daaraan bijdraagt is goed! Er gebeuren nou eenmaal relatief meer ongelukken met trekkers. En groot materiaal en 16 jaar leeftijd met weinig ervaring, is soms echt vragen om problemen. Daar moet serieus over nagedacht worden. Kenteken, rijbewijs en snelheidsverhoging zijn prima maatregelen. Gewoon doorzetten overheid. De sector landbouw neemt haar verantwoordelijkheid serieus.

  • trekker123

    Oh, en waar is dat uitgebleken dat er met trekkers relatief meer ongelukken gebeuren? Relatief t.o.v. wat?

  • info104

    Machines een trekkers worden de laatste 10 jaar als maar groter en breder ,en je ziet steeds meer van die jongetjes van 16 jaar als bestuurder ,vooral bij bedrijven die in de bouw werken omdat het wel moet om het hoofd boven water te kunnen houden, maar helaas komt dit niet de veiligheid ten goede,de een doet nog stoerder dan de ander en worden er door deze groep meer ongevallen gepleegd. Misschien is het wel beter gezien de grote en gewichten waarmee word gereden dat de leeftijd naar 18 jaar gaat , en er een vrachtwagen rijbewijs voor nodig is. Ik zal wel veel commentaar op deze stelling krijgen maar binnen mijn bedrijf komt een jongen van 16 en 17 jaar niet op een grote en zware combinatie zij kunnen vaak minder goed de gevaren beoordelen die ze tegenkomen. En de trekkers en aanhangende werktuigen mogen van mij best wel een apk keuring krijgen want er rijd nu veel te veel rommel rond en ik zou ook niet omver gereden willen worden door een trekker met aanhangwagen waarvan de reminrichting maar half werkt of erger.

  • bphoekstra

    die 1200 vrachtwagen die jaarlijks op de rug liggen of door de vang rail rijden of bij een verkeers ongeval betroken is met chauffeur diploma,s en kentekens er op is dat verkeersveiligheid. wat raad van state wil is geld klopperij!!!!!!!!!!!!!!

  • Tiny1946

    Info104 die praat die jij uitslaat is taal van een non alfabeet anders sla je die taal niet uit.

  • info104

    Tiny1946 Volgens mij ben je niet van deze tijd en rij je alleen maar op de zandvlakten van de woestijn en hoor je niet in het tegenwoordige verkeer thuis, jammer dat die mensen er nu nog zijn.

  • Parel

    Deze herfst diverse keren meegemaakt dat een flinke Johnny met de grootst mogelijke kipper vol met gehakselde mais door het dorp reed tegen maximale snelheid van de trekker (50 kmh of meer). En daar zateen jongen aan het stuur, maar die stond wel in de cabine naast de volwassen kerel. Als die combinatie plotseling op de rem moet voor overstekend(e) kind(eren) dan kan het niet anders dat de boel gaat scharen en kinderen plat gereden worden. Een ravage is niet het ergste. Dat kan hersteld worden. Maar het aantal zeer zwaar gewonden en doden dat is niet te herstellen. Voorkomen is beter dan genezen. Tractoren in de bebouwde kom moeten niet harder kunnen dan 16 km. Wees wijs en regel dat. En wie harder gaat, keihard aanpakken. Er zijn immers levens mee gemoeid.

Laad alle reacties (13)

Of registreer je om te kunnen reageren.