Home

Nieuws 1709 x bekeken 4 reacties

'Meer besef nodig bij belang landbouwverkeer'

Harderwijk - Het belang van het landbouwverkeer moet veel hoger op de politieke agenda komen, vindt Cumela. Dat is een van de redenen dat de brancheorganisatie morgen een symposium onder de cryptische titel 'Weg met landbouwverkeer!' in het Bouw & Infra Park in Harderwijk organiseert.

Volgens Cumela-directeur Jan Maris wordt te weinig onderkend dat het landbouwverkeer een onmisbare schakel is in een economisch belangrijke sector. "De landbouw is een belangrijk onderdeel van onze Nederlandse export, we kunnen niet zonder. Het gaat om 74 miljard euro, 17 procent van de totale export. Daar gaan we vaak aan voorbij, net als aan de werkgelegenheid."
Op het symposium hoopt Maris wegbeheerders, ambtenaren en politici meer besef bij te brengen van dat belang van het landbouwverkeer voor de Nederlandse economie.
Over zaken als verkeersveiligheid en snelheidsverschillen tussen verschillende verkeersdeelnemers wil hij in gesprek met symposiumbezoekers. "Natuurlijk is een trekker in potentie een gevaar op de weg, maar dat is een auto en een vrachtwagen ook. Dat is de realiteit."
Heel tevreden is Jan Maris met het voorstel van het CDA om de snelheid van trekkers te verhogen naar 40 kilometer. "We moeten naar een Europese volwassen snelheid gaan en dat is 40 kilometer per uur. Sneller hoeft trouwens van ons niet, 40 kilometer is voldoende voor de afstanden die afgelegd moeten worden, bovendien moeten we ook de verkeersveiligheid in het oog houden.
Ook in de voorwaarde van het CDA-voorstel dit alleen te laten gelden voor wegen met afgescheiden fietspaden kan Maris zich wel vinden. "Daar valt wat voor te zeggen. We moeten voorkomen dat trekkers en fietsers op dezelfde weg kunnen rijden. Het zijn ongelijke grootheden. Een fietser laat je ook niet op provinciale wegen rijden."

Laatste reacties

  • burgt

    volledig mee eens ,trekker horen niet meer tussen fietsers dit is niet meer van deze tijd het landbouwverkeer is zo groot geworden maar wel zijn fietsers erg nonchalant en onverschillig met van die walkmans zo groot als oorwarmers horen ze achteropkomend verkeer echt niet meer aankomen en menen groepen wielrenners dat ze koning op de weg zijn , soms kunnen wij als trekker bestuurder niet de berm in (grote gaten en je spiegel klapt tegen takken) .laat de politiek hier maar eens serieus op los er zijn genoeg wegen waar landbouwverkeer best op past

  • loef

    Maar geld dat dan niet voor vrachtwagens??
    op smalle landwegen.
    En de grappenmakers leggen rustig in de polder waar niets anders als bestemmingsverkeer rijdt een drempel waar je stapvoets over heen moet rijden stelletje mafketels

  • sneek1

    Prima zaak, maar laat trekkers dan ook eindelijk wegenbelasting betalen zoals ook de auto's en vrachtauto's al jaren betalen.

  • Bressele-hoeve

    Alleen voor wegen met gescheiden fietspaden is een lachertje. Kijk eens rond op het platteland in de dorpen. Daar zijn helemaal geen gescheiden fietspaden, alleen maar wegen met een rode fiets suggestie strook!

Of registreer je om te kunnen reageren.