Home

Nieuws 3418 x bekeken 12 reacties

CDA wil maximumsnelheid trekkers hoger

Den Haag – Het CDA wil dat de maximumsnelheid voor landbouwvoertuigen wordt verhoogd van 25 naar 40 kilometer per uur. CDA-Kamerlid Sander de Rouwe dient het voorstel dinsdag in bij de behandeling van de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

De snelheidsverhoging is bedoeld voor provinciale wegen met een gescheiden fietspad. Doelstelling van de snelheidsverhoging is dat het landbouwverkeer de dorpskernen gaat vermijden. "We moeten het landbouwverkeer en de fietsers proberen te scheiden omdat dit een heel gevaarlijke combinatie blijkt te zijn", aldus De Rouwe. Hij hoopt dat door de snelheidsverhoging provincies en gemeenten meer geneigd zijn om landbouwverkeer toe te laten op rondwegen. Het CDA wil de snelheidsverhoging los zien van een trekkerkenteken. "Daar blijven we pertinent tegen", aldus De Rouwe.

Laatste reacties

  • Heijdravleesvee

    Waarom niet in een keer naar 50 KM per uur. Alle nieuwe trekkers zijn al gebouwd op deze snelheid.

  • koestal

    boeren moeten snel,ze hebben thuis ook nog heel veel administratie te doen voor het ministerie

  • info460

    Wel koppelen met een trekkerrijbewijs! Veiligheid staat namelijk voorop. Vrachtauto's zijn groot en mogen 80 km omdat de bestuurders aantoonbaar vaardig zijn. Daar gebeuren RELATIEF minder ongelukken mee dan met de grote trekkers met daarin jonge jongens die minder vaardigheid nog hebben en daar ook niet voor zijn opgeleid. Opleiden en vaardigheid verbeteren. Dán hop naar de 50 km. Geen probleem. Economisch goed en voor verkeersveiligheid goed. = goed voor Nederland. DOEN zou ik zeggen.

  • trekker123

    Ben benieuwd waar die wijsheid vandaan komt over dat relatief minder ongelukken gebeuren en hoe groot dat verschil dan is. Vervolgens is het natuurlijk ook appels met peren vergelijken. Je kunt een fietser ook niet zondermeer met een motorrijder vergelijken. Maar die 40 km/h is inderdaad aan een stelsel van rijbewijzen gekoppeld. Dat is de koers waarop internationaal wordt gevaren. Tot 40 km/h met niet al te veel beperkingen, boven 40 kilometer per uur onder andere een bewijs van rijvaardigheid. Niet te verwarren met het huidige trekkerrijbewijs want dat is ondanks de naam die het heeft helemaal geen rijbewijs maar een ontheffing op het arbeidsbesluit jeugdigen. Vandaar ook dat het al langere tijd valt onder de verantwoordelijkheid van sociale zaken en niet van verkeer.

  • Parel

    Prima CDA, maar in de bebouwde kom houd ik mijn hard wel vast als er een trekker met 30 ton of meer gehakselde mais aan de trekhaak door het dorp raast met 50 km per uur of meer. Nog dit jaar met schrik en beven zien gebeuren in ons dorp.
    Harder rijden buiten de bebouwde kom lijkt mij wel mogelijk. Maar binnen de bebouwde kom wil ik toch adviseren het bij 25 km per uur te houden.
    N.B.: Om met de uitspraak van een voormalige inspecteur van de arbeidsinspectie ' Na aanschaf nemen de veiligheidsvoorzieningen af aan de machines ' te eindigen met advies: Jaarlijkse controle op de trekkers en de remmen van de getrokken wagens en volgwagens lijkt mij ECHT niet overbodig.

  • df

    Niet doen, het werkt alleen maar kostend verhogend !!!

  • jordi 1455

    @DF waar heb je dat vandaan? aangezien de meeste schijt aan de maximale snelheid hebben zou het verschil in de kosten nihil.

    @trekker123, als de trekkers harder mogen is het beter dat de trekkers ook op de N wegen mogen rijden in plaats van de parallel wegen.

  • w1888

    Er word sowieso al 40 km per uur gereden en dat word tot dus ver redelijk gedoogd, waarom het op papier laten vast zetten? Komt alleen maar meer rompslomp van. Bovendien lijkt mij dit weer een wanhoops poging van het CDA om de boeren weer bij zich terug te krijgen.

  • sneek1

    Als de trekkers dan toch steeds sneller en groter worden en meer van ons wegennet gebruik maakt, laat ze dan ook wegenbelasting betalen net als de auto's en vrachtauto's al jaren doen. Want er zal door die grote trekkers meer en eerder slijtage aan het wegendek en bermen zijn dan met auto's

  • trekker123

    Via de accijns op de brandstof dragen ze al een aardig steentje bij aan de staatskas. Ook wanneer ze niet op de weg zitten. De meeste brandstof wordt toch nog steeds op het land gebruikt. Maar zodra er kentekens komen zal de overheid vast wel iets nieuws verzinnen om geld te innen. Dan is alles goed geadministreert en kan de kassa gaan rinkelen.

  • info460

    Nu rijdt iedereen harder, maar mag dat niet. Allemaal in overtreding en bij ongelukken kan de verzekeraar moeilijk doen, naast alle persoonlijk leed. Moet je niet willen. Gewoon goed regelen. De mensen opleiden, het materiaal keuren, en alles vastleggen. Ja dat kost geld, maar bespaart menselijk leed én geld. Net even verder kijken. In 2015 gaat het echte trekkerrijbewijs sowieso ingevoerd worden.

    Trekker 123: dan valt het gewoon onder ministerie Verkeer, met aantekening op rijbewijs.

  • bphoekstra

    BP er liggen jaarlijks heel veel op de zijkant die vrachtwagens of door de vangrial chaufeurs met opleidings papieren rijbewijsen! dus gewoon een rijbewijs voor tractoren. en verder geen flauwekul?

Laad alle reacties (8)

Of registreer je om te kunnen reageren.