Home

Nieuws 552 x bekeken 4 reacties

Wetsvoorstel tegen voedselverspilling

Den Haag – De Christenunie wil dat er minder voedsel wordt verspild. Daarom kondigt Christenunie-Kamerlid Carla Dik Faber op Wereldvoedseldag een wetsvoorstel aan, waarin de regels voor houdbaarheidsdatums op voedsel worden aangepast.

"Veel producten zoals bijvoorbeeld pasta, aardappelen en rijst hebben een houdbaarheidsdatum. Supermarkten zijn verplicht om de artikelen uit het schap te halen als deze datum is overschreden, ondanks het feit dat de producten nog lang houdbaar zijn", legt Dik uit. Ze pleit voor het vervangen van de houdbaarheidsdatum in een productiedatum. "Hiermee doen we wel een beroep op de consument om zelf te kijken of een product nog goed is of niet.

Dik wil tevens dat supermarkten niet langer aansprakelijk zijn voor de voedselveiligheid als ze producten weg geven. "Nu zijn supermarkten aansprakelijk als ze voedsel weggeven aan bijvoorbeeld de Voedselbanken. Dit lijdt tot risicomijdend gedrag, waardoor er veel voedsel wordt weggegooid dat eigenlijk nog prima geconsumeerd kan worden", zegt de politica. Ze wijst erop dat supermarkten jaarlijks voor 2 miljard euro aan onverkocht voedsel weggooien, terwijl 70.000 gezinnen afhankelijk zijn van de voedselbanken. "Ik wil die stromen graag samenbrengen."

In Italië en de Verenigde Staten is al een vergelijkbare wet van kracht waarin supermarkten worden vrijgesteld van de verantwoordelijkheid voor voedselveiligheid bij het schenken van voedsel.

Ook Groenlinks-Kamerlid Jesse Klaver komt op Wereldvoedseldag moet een wetsvoorstel tegen voedselverspilling. Hij vindt dat supermarkten bekend moeten maken hoeveel voedsel zij weggooien. Klaver denkt dat supermarkten meer inzicht krijgen en bewuster worden van hun inkoopgedrag en verspilling als ze moeten aangeven hoeveel en welk voedsel ze weggooien.

Laatste reacties

  • agratax2

    Goed initiatief van de CU. Idee Klaver heeft geen effect, denkt hij nu echt dat Supermarkten niet weten wat ze overhouden? Ze hebben eenvoudig altijd te veel op de plank, omdat de consument geen boodschap heeft aan een Leeg schap. Eenmaal een leeg schap jammer, twee maal een leegschap op naar de conculega en de klant is weg. De Duitse prijsvechters verkopen tegen het weekend of aan het eind van de dag nog wel eens NEE als het gaat over snel verouderende producten (brood, verse groente). Hier pikt de consument het bij AH zal hij het niet pikken. Prijs kwaliteit verhouding vermoed ik.

  • alco1

    Bij de zeer grote supers hoef je bijna niet te kijken naar de houdbaarheids datum. Het probleem komt vooral naar voren bij de kleine winkel op het platteland met kleine omzet.

  • Mozes

    Klopt Alco, bij ons in de buurt rijdt een winkel-aan-huis. Hij draagt de veelzeggende bijnaam 'over datum Willem'.

  • Mozes

    De benadering van Jesse Klaver is weer tipi's links. Een oplossing bedenken voor de GEWENSTE oorzaak en niet voor de WERKELIJKE oorzaak.

Of registreer je om te kunnen reageren.