Home

Nieuws 246 x bekeken

Unilever ziet groeitempo afnemen

Rotterdam – Unilever verwacht dat de omzet in het derde kwartaal afneemt ten opzichte van eerdere kwartalen. Het levensmiddelenconcern zag de groei in veel van de opkomende markten waar het actief is afnemen.

Dat meldt de Brits-Nederlandse multinational in een bericht vooruitlopend op gesprekken met investeerders. Unilever gaat uit van een groei van 3 tot 3,5 procent in het derde kwartaal. In het eerste halfjaar kwam de groei uit op 4 procent. Analisten rekenden voor het derde kwartaal op een groei van 4,5 tot 5 procent. Het nieuws leidde op de beurs tot een koersdaling van Unilever, maar ook concurrenten in de voedingsmiddelenbranche zoals Nestlé.
De vertraging in opkomende markten wordt door Unilever toegeschreven aan de merkbare verzwakking van lokale valuta. In rijkere, gevestigde, markten zoals Europa, de VS en Japan is nog steeds sprake van gelijkblijvende tot dalende omzetten. Unilever is onder meer bekend van merken als Ben & Jerry’s, Knorr, Bertolli, Lipton en Unox.
Toch is topman Paul Polman positief. De doelen voor 2013 blijven haalbaar. “We blijven harder groeien dan de markt en verwachten dat de onderliggende omzetgroei in het vierde kwartaal aantrekt”, aldus Polman. “In 2013 kunnen we voldoen aan het doel van een winstgevende volumegroei die groter is dan die van de markt, een gestage en houdbare verbetering van de operationele marge en een sterke kasstroom.”
Unilever haalt bijna 60 procent van zijn omzet uit de opkomende markten, zoals China, India, Brazilië, Mexico  en Vietnam. Normaliter is dit een kracht van Unilever, maar nu lijkt met name de blootstelling aan de Indiase markt het bedrijf kwetsbaar te maken. De Roepie is gekelderd tot het laagste niveau ten opzichte van de Amerikaanse dollar ooit.

Of registreer je om te kunnen reageren.