Home

Nieuws 240 x bekeken

'Prijzenslag levert AH nauwelijks iets op'

Den Haag - De prijzenslag die Albert Heijn een maand geleden inzette door meer dan duizend artikelen goedkoper aan te bieden, heeft de supermarktketen vrijwel geen nieuwe klanten opgeleverd. Dat blijkt uit onderzoek van het bureau GfK.

Het aantal Nederlandse huishoudens dat AH bezocht, steeg vorige week ten opzichte van een jaar geleden marginaal van 44,4 procent tot 44,9 procent. Lidl liet een verdere groei zien van 23,1 procent naar 24,9 procent.

Lidl geldt als grote concurrent van marktleider AH. Maar volgens supermarktdeskundige Joop Holla van GfK hebben alle ketens er last van en in het bijzonder Aldi, het andere Duitse supermarktbedrijf dat in Nederland actief is.

AH begon de prijzenslag in een kennelijke poging om zijn dure imago van zich af te schudden. Het onderzoeksbureau MarketResponse concludeerde vorige week dat dit niet is gelukt. Als het om A-merken gaat, ervaart 47 procent van de consumenten AH nog altijd als duurste supermarkt.

Maar de grootgrutter kan volgens Holla ook nog altijd bogen op een grote schare vaste klanten. De AH-adepten gaan wel in toenemende mate 'vreemd' bij Lidl, waarbij zij zich laten verleiden door lagere prijzen voor artikelen als diepvriesvlees en wijnen. Tot een definitieve breuk komt het echter zelden.

Volgens Holla is van een echte prijzenoorlog nog altijd geen sprake. De andere ketens zijn AH wel gevolgd met prijsverlagingen, maar niemand is er echt onder gedoken. Het was meer verdedigen dan aanvallen, meent hij.

De supermarktsector heeft overigens te maken met afvlakkende omzetgroei, bleek vorige week uit GfK-cijfers. In september steeg de omzet op jaarbasis met 0,8 procent tot 2,48 miljard euro. In augustus was de omzetgroei 1,5 procent, terwijl in juli de omzet nog met 3,2 procent was gestegen.

Of registreer je om te kunnen reageren.